Skuren cylinder zr 440 1994

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Hejsan!

Ena cylindern skar på min zr440 -1994 idag,okänd anledning till att den skar =(

Jag undrar om någon på detta eminenta forum vet om cylindern från en zr 440 - 95 fungerar att använda istället? Partnummren är inte identiska, vet någon vad exakt som skiljer dom åt?

Eller är det någon här som har en hel cylinder från en zr 440 - 1994 att sälja till ett vettigt pris?

Tacksam för svar!

MVH

Lars
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja vet inte om cyl passar , kan ju vara portningen som är annorlunda ...
men jag tycker du ska försöka få reda på varvför den skar , finns ju alltid en andledning , allförmånga här verkar bara skruva ihop å de är oftast att bara be om mer problem , lägg upp en bild så kan du säkert få svar på vad som kan ha hänt
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Japp, skall undersöka till varför den skar. Bilder kommer ikväll.

Kan ta lite bakgrund:

Hade åkt kanske 1 timme på leder mm då jag var tvungen att köra på en väg i ca 2 km? Upplevde att skotern gick väldigt fint, precis då jag kör av vägen och ner på skoterleden så går den bara på ena cyllen. Åker väldigt moderat till en sjö där motorn lägger av.
Provar ett antal gånger att dra igång den utan större framgång, motorn hoppar till och går på 1 burk ett par sekunder för att sedan lägga av.
Ringer en kompis som kommer och bogerar hem mig till garaget där vi undersöker skotern, kollar gnista på stift mm samt gör ett kompprov, 7kg i ena och max 0,3kg i den skurna cyllen (Tidigare värden var 7 resp 6 kg i den nu skurna cyllen). Detta väcker en starka misstanke om att cyllen är skuren, skruvar bort toppen och mycket riktigt är cylle & kolv kapput. :(

De misstankar jag har är att det kan ha med kylningen att göra, det var inte så väldigt mycket snö på vägen jag körde på, men jag försökte med jämna mellanrum köra ner i dikeskanten i syfte att få lite snö på kylaren.
Vill även nämna att luftintagen fram på huven är igentäckta med liggunderlagsbitar för att hindra att snö kommer in i motorn vilket resulterar i att remmen börjar tokspinna då man kör i lössnö. Spelar det någon avgörande roll att luftintagen är igensatta?

Fick precis ett mail från Bengans motor vilka meddelar att dom ej har inbytescylindrar till min maskin och renovering tar mellan 3-5 veckor =(

MVH

Lars
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de krävs ganska mkt varmgång innan en skoter som är i ordning skär , typ att den kokar ur kylarvätskan och sen gasar man på , ligger motorn precis på gränsen med högkomp å tändning kan det iofs vara avgörande , men då räcker de ochså med en lite kallare väder så är de färdig kört , jag tror inte de har med det att göra , luftintagen spelar heller ingen roll
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Hejsan.

Efter lite undersökning så visar det sig att ena kolvringen har pajjat, ser ut som det nedre piggen där kolvringen slutar har gått sönder, se bifogade bilder:



 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Nån aning om hur långt kolvarna gått?

Tagit isär A-C motorer några gånger (främst tripplar) vid haveri där just den där piggen som håller ringarna gått av eller fattas helt och hållet. Lika att byta den andra kolven kanske också då så de inte blir samma på den.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
är det avgassidan på kolvbilden ? ser ut som att kolvringen har snurrat med öppningen till till avgasporten , känner en med en pantera 800 där det hände 2 ggr i rad org kolvar ..
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Japp, det är avgassidan på cylindern som har fått sig en törn.
Vet ej hur långt kolvarna har gått, köpte den i Januari jag har max kört 20 mil med dom. Ägaren innan hade inte heller någon större koll på hur långt kolvarna har gått.

Får prova det där med kemisk metall... :D