Skyltning av skoterleder.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Vi är några som fått i uppgift o titta på om det vore läge o ta fram en skylt standard för skoterleder.
Vad andvänder ni för skyltar, hur ser dom ut.
Det råder lite utav anarki just nu o vi håppas bringa lite ordning på lederna.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Inga exempel men jag tycker det låter klokt att sikta på en enhetlig skyltning över landet, får ni till och ut detta på lokala planet blir det ett led i någon form av "kvalitetssäkring" vilket också kommer att göra det lättare att äska och argumentera för pengar till skötsel och underhåll.

Kör hårt!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Röda kryss har väl blivit vedertaget även som skoterledsuppmärkning.
Men egentligen så är det väl skidleder i fjällterräng som märks upp med dom röda kryssen.
Men vi använder oss av röda kryss, komletterade med reflex. I mån av tillgång/ekonomi, fastsatt på en imprignerad stolpe.

Kanske att skoterledskryssen skulle ha en annan färg för att särskilja skoter-och skidleder. Viktigt dock att det är en färg som syns i vitt landskap, Orange kanske ?

För det kan ju vara bra att där skid- och skoterleder är gemensamma, så finns bägge uppmärkningarna uppsatta, då ser dels skidåkarna att det även är en skoterled dom åker på, så slipper dom irriteras över att det körs skoter där. samt att skoteråkararna kan undvika leder med enbart röda kryss !
Bara en tanke !

Sedan så borde det kanske finnas någon enklare markering för skoterstråk,
Kanske enbart en orange käpp/snöstör ?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Röda kryss har väl blivit vedertaget även som skoterledsuppmärkning.

Sedan så borde det kanske finnas någon enklare markering för skoterstråk,
Kanske enbart en orange käpp/snöstör ?
Klokt och tål att fundera på, jag är övertygad om att den dagen det finns en gemensam standard/minimikrav för en officiell så är det början till något bra för oss framtida skoteråkare.

Til att börja med måste man definiera vad som är skoterled, i en hastig tanke hos mig tänker jag Nasaleden, malmens väg samt delar av de större lokala leder som leder ut till dessa, skoterstråk med mindre grad av underhåll kan ju vara de lokala leder vilka ansluter till det man kallar skoterled och även vara de "stråk" som leder från bostadområde (motsv) till i slutändan en led.

Det är bara en lös tanke men jag är övertygad som jag skrivit tidigare att med rätt upplägg på detta så har man större möjlighet att få gehör för både praktiska som ekonomiska spörsmål på olika nivåer.

Hur är upplägget i Canada och USA och även Finland, går det att kopiera så att hjulet inte behöver uppfinnas på nytt, som en lärare i den akademiska världen sa en gång, "vilket problem du än skall lösa, kontrollera först om någon gjort det förut så har du mer än halva jobbet gjort", dessutom hinner du med annat kul.....
 
Last edited:

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Röda kryss andväns ju där länsstyrelsen är huvudman o betyder vinterled o jag är personligen inte inne på den linjen.
Ser du ett rött kryss o inte vet vad det betyder då kan du ju inte lista ut vad det betyder därimot om du ser en skylt med en skidåkare eller skoteråkare då behöver man ju inte vara överintelligent för o lista ut att där går det en skidled/skoterled.
Det har ju kommit en del utredningar på området o det som dom flesta framhåller är att andvända symboler för o få fram informationen den som har betytt mest i ämnet är utredningen som Sture Härnerud kommunalråd i Krokom gjorde -93 o som senare kallades Krokomsmodellen en bibel för oss som jobbar med leder har du inte läst den gör det den går o beställa från Krokoms kommun eller snofeds kansli.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Röda kryss andväns ju där länsstyrelsen är huvudman o betyder vinterled o jag är personligen inte inne på den linjen.
Ser du ett rött kryss o inte vet vad det betyder då kan du ju inte lista ut vad det betyder därimot om du ser en skylt med en skidåkare eller skoteråkare då behöver man ju inte vara överintelligent för o lista ut att där går det en skidled/skoterled.
Det har ju kommit en del utredningar på området o det som dom flesta framhåller är att andvända symboler för o få fram informationen den som har betytt mest i ämnet är utredningen som Sture Härnerud kommunalråd i Krokom gjorde -93 o som senare kallades Krokomsmodellen en bibel för oss som jobbar med leder har du inte läst den gör det den går o beställa från Krokoms kommun eller snofeds kansli.
jag är ju ledvärd i just Krokom och vi använder inte röda kryss.
däremot använder vi skyltar och reflexer, inom förbudsområde påbudsskyltskylt och vit reflex och utanför förbudsområde vanlig ledskylt och orangea reflexer.
undrar om detta är just den sk krokomsmodeller?
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Japp det är det.
Hur fungerar det i Krokom idag en intressant utredning lite före sin tid o det är ju dit dom flästa är påväg varese vi vill det eller inte.
Jag ska läsa in den igen för 4 gången få se om vi kan få några tipps för vårat ledsystem.
Klubben har ett väldigt varierande kvallite på infrastrukturen (det är just det de är).
Vissa transit leder är intill omöjliga o köra dom är av samma kvallite som en del leder är upp till tex småsjöar.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Viktigt är att uppmärkningsskyltarna blir så billiga att varenda klubb har möjlighet att köpa in dessa. Om en led skall märkas upp så behövs det ju markeringar var 50-75 meter.
Sedan så lär det behövas en skylt som syns åt bägge hållen, alternativt ar 2 skyltar per stolpe.

Varför dom röda kryssen har blivit vedertagna ute bland dom flesta klubbar är just för att dom dels är billiga att köpa in, eller om ekonomin inte tillåter inköp, så är dom i princip näst intill gratis att tillverka själv.

Så lägg in ekonomi som en parameter när ni tar fram en standard på uppmärkning av skoterleder.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Til att börja med måste man definiera vad som är skoterled, i en hastig tanke hos mig tänker jag Nasaleden, malmens väg samt delar av de större lokala leder som leder ut till dessa, skoterstråk med mindre grad av underhåll kan ju vara de lokala leder vilka ansluter till det man kallar skoterled och även vara de "stråk" som leder från bostadområde (motsv) till i slutändan en led.

Hur är upplägget i Canada och USA och även Finland, går det att kopiera så att hjulet inte behöver uppfinnas på nytt, som en lärare i den akademiska världen sa en gång, "vilket problem du än skall lösa, kontrollera först om någon gjort det förut så har du mer än halva jobbet gjort", dessutom hinner du med annat kul.....
Helt klart så behövs det nog en defination vad som är skoterled och skoterstråk. Kan ju skilja mellan olika orter.

Hos oss är Skoterleder en led som är uppmärkt med kryss och helst även med reflexer. Viktigt är att leder på orter där skoterförbud råder i samhällskärnan är tydligt kryssade och uppmärkta så att det inte går att köra fel och skapa egna skoterstråk.
Ett skoterstråk är däremot en "Led" som använts av framförallt ortsbor med god lokalkännedom, och är därför inte uppmärkta på något sätt.
Dessa stråk finns i regel ute i småbyarna runt om i kommunen, och leder fram till utflyktsmål som t.ex. fiskesjöar, bergtoppar mm. eller kan också vara genvägar mellan 2 skoterleder.

Helt klart så är det ju som du skriver i detta läge dumt att uppfinna hjulet på nytt, om det visar sig finnas fungerande system i Finland eller övriga skotervärlden.

Sedan så bör man kanske ha med fler intressegrupper i samtalen med att ta fram en enhetlig uppmärkning av sommar- och vinterlederna. man kan t.ex. även kika på Mountain Bike lederna är uppbygda.
Det finns mycket sånt nere på kontinenten och har även börjat sprida sig till Sverige.
Tänker även på att en standardmärkning borde ju vara en varaktig standard, vad det gäller färg, form, symbol mm. på vad för typ av led man åker, går, rider, cyklar, "skidar" mm. efter. så ju fler som är med och lämnar synpunkter, ju fler "köper" nog konceptet.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Viktigt är att uppmärkningsskyltarna blir så billiga att varenda klubb har möjlighet att köpa in dessa. Om en led skall märkas upp så behövs det ju markeringar var 50-75 meter.
Sedan så lär det behövas en skylt som syns åt bägge hållen, alternativt ar 2 skyltar per stolpe.

Varför dom röda kryssen har blivit vedertagna ute bland dom flesta klubbar är just för att dom dels är billiga att köpa in, eller om ekonomin inte tillåter inköp, så är dom i princip näst intill gratis att tillverka själv.

Så lägg in ekonomi som en parameter när ni tar fram en standard på uppmärkning av skoterleder.
rent ekonomiskt gör just jag så att jag sätter bara skyltar där det behövs extra tydlig visning,korsningar,brevid skidspår,där leden börjar och där man lätt kan köra fel.
ute längs lederna kör jag med reflex.
vi använder ett slags reflexband i tunn plåt som man klipper i lämpliga bitar med en liten plåtsax.
vi sätter antingen runt stolpen eller så den pekar lite åt ena hållet,dock synlig från 2 håll,när den pekar betyder det att leden svänger eller att det är viktigt att köra på peksidan.

stolpar sätter jag tätare eller glesare efter hur lätt man kan köra fel, en röjd gata i skogen/kraftledning behöver ju bara markering när leden avviker.

inbillar mig att om man inte sätter markeringar i onödan,inte fler skyltar än nödvändigt samt klipper små reflexbitar blir det inte så dyrt.

när jag tog förarbeviset fick jag lära mig om olika skyltar samt dom 2 olika reflexfärgerna,trodde faktiskt det var en nationell standard. (min utbildare kommer just från Krokom)kan ha fattat fel och kan kolla med honom.

ska se om jag kan ge mig ut o fixa lite exempelbilder.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
rent ekonomiskt gör just jag så att jag sätter bara skyltar där det behövs extra tydlig visning,korsningar,brevid skidspår,där leden börjar och där man lätt kan köra fel.
ute längs lederna kör jag med reflex.
vi använder ett slags reflexband i tunn plåt som man klipper i lämpliga bitar med en liten plåtsax.
vi sätter antingen runt stolpen eller så den pekar lite åt ena hållet,dock synlig från 2 håll,när den pekar betyder det att leden svänger eller att det är viktigt att köra på peksidan.

stolpar sätter jag tätare eller glesare efter hur lätt man kan köra fel, en röjd gata i skogen/kraftledning behöver ju bara markering när leden avviker.

inbillar mig att om man inte sätter markeringar i onödan,inte fler skyltar än nödvändigt samt klipper små reflexbitar blir det inte så dyrt.

när jag tog förarbeviset fick jag lära mig om olika skyltar samt dom 2 olika reflexfärgerna,trodde faktiskt det var en nationell standard. (min utbildare kommer just från Krokom)kan ha fattat fel och kan kolla med honom.

ska se om jag kan ge mig ut o fixa lite exempelbilder.
Men om kryssen ska ersättas med någon slags skylt, så bör dom nog sättas tätare än vad ni har, så att även folk som oförhappandes kommer in på ett skoterspår/led ser att det är just en led. Eller så att man är så hitta leden om det snöat och den blåst igen.

Vi har använt oss av olika reflextyper och färger. Vita på en led, oranga på en annan osv. försöker att undvika att blanda. Men detta koncept är ju för att man ska hitta i mörker. I dagsljus mpåste det vara något som syns tydligt, om leden snöat igen.

Vad som använts mycket här uppe i norr, är kasserade snöstörar av plast, där det även finns vit reflextape runt. Går att såga av och sedan sätta fast på träd, eller stolpar, var för sig, eller tillsammans med röda kryss.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Röda kryss används även av dom som gör spår för hundslädar. Kom in på en sån "led" förra helgen. Oj vilken fin led tänkte jag innan jag mötte en hundspann :(
 
D

Deleted member 9532

Någon kanske redan påpekat detta, men jag orkar inte läsa alla svar.

När jag tog skoterkort sades det att liggande kryss betyder skoterled och stående betyder vandringsled. (Eller tvärtom)
 

krull_91_

Välkänd medlem
12 sept 2006
116
0
6
Lycksele
Tycker man borde sätta upp som en del har sagt oranga käppar, typ plogkäppar. Iaf något som syns och har reflexer. Är ganska bra då man kör på en led som man inte kan och det är mörkt.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Det känns lite som det är skillnad mella norra o södra norrland hur man skyltar jag har funderat mycket o ska försöka lägga fram ett förslag på NSF nästa vecka känns inte hel lätt.
Men jag lutar åt att följa Krokomsmodellen jag kommer o jobba med ett ytterliggare förslag på hur märkningen ska utformas.