Släppa på balataremmen? Summit 600 -08

whozi

Medlem
30 jan 2014
12
0
1
Har då som sagt en summit 600 HO SDI -08. Och vill få upp den lite mer på skidres. Har frågat runt lite och det flesta säger att man ska släppa på balataremmen. Då till frågan: Hur gör man det? Vars sitter den? Bilder?

Tack på förhand!
-whozi

danyra

Aktiv medlem
12 dec 2013
50
0
1
Den sitter längst fram i boggin skruva bara lös bulten och släp ner remen till ett annat hål.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Men remen måste vara spänd om du lyfter upp skotern bak. Annars har du släppt för mycket. Då tar främre boggi dämparen balatans uppgift med risk att du förstör dämparen.

Du kan släppa den helt. lyft skotern så dämparn bottnar ut. gör ett märke med t.ex en sprit penna på dämpar stången. sätt tillbaks balatan där du tror det blir bra och kolla så sträcket rör sej någon mm in mot dämparen när den är upplyft. Då vet du att dämparn inte tar stryk i alla fall.

Droben

Ny medlem
11 apr 2014
2
0
1
Brån
Har en -08 mxz x 600sdi.
Tänkte släppa på balataremmen, den är på orginallängd nu. När ja släppte den ett steg längre så vart den för lång och då fanns det ändå ett hål till på remmen, kanske inte är samma på en summit de förstår jag, men än fast de finns förgjorda hål på remmen så kan den alltså bli för lång ändå...
Iaf på min..

Har dock läst om folk som släppt på Balatan på lika skotrar som jag har, vilket man blir lite brydd över.