släpvagn

jetskizimpa

Välkänd medlem
10 dec 2013
131
1
18
Borlänge
Funderar på att köpa ett skåpsläp. Nån som har ett med innermått 1.6x4meter som får i två stycken skotrar? Isf vilken typ av skotrar? Vi har en kort och en137" med det lutar åt en till lite längre i framtiden..

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Lär inte vara nå problem att få in de två när den är så pass lång.
Förresten, inte är det Bergström?

jetskizimpa

Välkänd medlem
10 dec 2013
131
1
18
Borlänge
Det stämmer Marcus, Pers.? Jag hoppas det ska funka men skulle vilja ha det lite bekräftat av nån som har koll innan jag köper.. Min maskin står tyvärr i garaget utan några stötdämpare så det är lite problem med att ställa upp dom och mäta...

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
kör två stycken 155 polarisar på mitt släp som är 160 x 300 inga problem på bredden, och på längden hade de behövts en halvmeter till för att dom ska hamna innanför fram och baklem.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.547
421
83
Malå/Adak
Funderar på att köpa ett skåpsläp. Nån som har ett med innermått 1.6x4meter som får i två stycken skotrar? Isf vilken typ av skotrar? Vi har en kort och en137" med det lutar åt en till lite längre i framtiden..

Det kommer bli överdjävligt trångt att vara längst fram i släpen och binda/spänna fast skotrarna.

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
I en kåpvagn behöver du nog 1.8m i bredd för att det ska vara enkelt och ha lite "luft" mellan. :)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har 1.5x5m vagn.
Trångt när man ska spänna fast?
Ja, det kanske är lite trängre jämfört med en bredare vagn.

Men alla fördelar med att ha en smal vagn överväger den lilla nackdelen.
Skönt att kunna se bakom vagnen i bilens backspeglar och slippa sitta och hålla ut vid möte och i kurvor.

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
du menar att du får plats med 2 i bredd på en 1,5 meter bred vagn?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Varför ska skotrarna stå precis bredvid varandra?

Får plats med två långa maskiner eller 1st lång + pulka.
Skulle man inte behöva ha med pulka ibland skulle man klara sig med 1.5x4.5m.

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
Varför ska skotrarna stå precis bredvid varandra?

Får plats med två långa maskiner eller 1st lång + pulka.
Skulle man inte behöva ha med pulka ibland skulle man klara sig med 1.5x4.5m.
Självklart behöver de inte stå brevid varandra men som i det här fallet efterfrågar TS råd angående en vagn som har måtten 1.6x4m och undrar om det kommer få plats. Svaret att det kommer bli trångt kommer från flera håll iom att det inte blir så mkt plats kvar när man ställer de bredvid varandra.

Jag vet inte men tycker att det känns konstigt att börja prata om andra vagna hit o dit när han efterfrågar erfarenheter på den vagn han har i sitt första inlägg?

jag skulle tycka det blev riktigt trångt om man har ett kåpsläp med 1.6m i bredd och du ska få in 2 st längre maskiner iom att man måste ställa upp de brevidvarandra när det enbart är 4m i längd.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.247
1.084
113
Stora Blåsjön
Det enda som kan vara lite osäkert är hur kåpan är utformad. Men en vagn som är 160x400 så ryms 2st långa maskiner utan problem. Men beroende på hur kåpan är byggd så kan det hända att styrena tar i kåpan.
Tex på min vagn (4P 180x420cm) så måste jag ställa skotrarna med skidorna ca 10cm från ytterkanten för att slippa att styrena skaver mot kåpan och då kör vi med 5cm sänkta styren så dom är inte överdrivet höga.. Framåt och bakåt är det väldigt gott om plats så jag kan inte se att det ska vara några problem att lasta 2st skotrar på 160x400 bara kåpan är vettig.

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
När vi åker och har en 185x385 kan ja väl inte säga att det är jättemkt plats mellan skotrarna men inte trångt heller, men skulle man dra av 25cm (på bredden) skulle jag uppleva det som trångt iaf. enklast som någon skrev här ovan. :) Rita upp det på backen o ställ dit skotrarna så ser man om det får plats eller inte

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag vet inte men tycker att det känns konstigt att börja prata om andra vagna hit o dit när han efterfrågar erfarenheter på den vagn han har i sitt första inlägg?
Svarade på en fråga om att det skulle vara trångt att spänna fast skotrarna på en vagn som är så pass smal. Därav blev det tal om min vagn, som också är smal.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.547
421
83
Malå/Adak
Har 1.5x5m vagn.
Trångt när man ska spänna fast?
Ja, det kanske är lite trängre jämfört med en bredare vagn.

Men alla fördelar med att ha en smal vagn överväger den lilla nackdelen.
Skönt att kunna se bakom vagnen i bilens backspeglar och slippa sitta och hålla ut vid möte och i kurvor.

Trådskaparen funderade på en SKÅPvagn. Har man öppningsbar kåpa eller öppen vagn kan man ju stå utanför vagnen och spänna men inte om den har skåp.

Jag har gärna en långsmal vagn också, oftast mera praktiskt än en bred/kort. Överlag så är det med en släpvagn som med en avlöning, den kan inte bli för stor! Bil, körkort, parkering etc kan vara för litet men vagnen blir aldrig för stor =)

jetskizimpa

Välkänd medlem
10 dec 2013
131
1
18
Borlänge
Ja det var som sagt en skåpvagn det gällde så skotrarna kan inte sticka utanför. Men vi köpte vagnen och hoppas vi kan få in dom på något vis. Återkommer när vi provat..

jetskizimpa

Välkänd medlem
10 dec 2013
131
1
18
Borlänge
Nu har jag lastat skotrarna på släpet och det gick bra. Hade några cm till godo på bredden och fick stoppa under en bit 45mm regel under 137" mattan för att få under ena skidan lite. Men det kan gå att få i 2st 146"