Sno Pro 440 -06 mattproblem... HJÄLP!?!

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Tjena..

jag har en snopro 440 -06 med ett litet problem
jag bytte matta i tisdags "dock en beggad men grymt fräsch", sedan på onsdag så var vi å körde, när ja drog ett litet hopp på kanske 1,5-2m upp i luften och kanske 3m långt. jag fick lite framåtlut så jag bandade järnet.och när jag landa så small de bara.. när ja stannat skotern så märkte jag att boggieskenorna har gått igenom fönstrena på mattan och medfört att mattan slets av. har någon haft samma problem?
jag har en teori som kanske kan lösa problemet, det är att smälla dit ett par boggiehjul längst fram i boggien för att förhindra skenorna att kunna komma in i fönstrena. är detta en bra lösning?.

Hjälp mig :)

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det finns en liten axel man kan sätta längst fram på slidesskenorna med några små hjul, med den så finns inte det där problemet längre. Har för mig att slp har dom där hjulen. Fråga på Motorhuset, dom borde veta.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
hmm..tycker själv att de låter lite otroligt att den ska skicka skenorna genom mattan... och ska kika på vad dom säger:)
Har snacka runt lite me folk som kör sno pro.och dom tror att ja haft mattan lite för slappt.men ska kika runt lite till

Tack för svaren

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Typiskt fall av för långa balatremmar och för slapp matta.
Många okunniga som tror att man kan köra hur ***** slapp matta som helst med no-slip-drivisar.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jao.jag tyckte den såg spännd ut och så.men nu när ja börja tänka efter så ville den kugga lite.har som inte kört med non-slip förr..så man har ju vart lite van vid att den har kunna hoppa till nån gång:p och nu när man tänker efter så ska inte non-slip kunna göra de.så måste vart de som vart felet!

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Har vart med om det här jag med på en polares skoter, problemet var att vid monteringen av boggien så hade han inte riktigt fått in boggien i främre fästet (slide action) dvs främre fästet som bara ska skjutas in hade hamnat lite under axeln som det fäster i och vid ett litet hopp så stack skenorna genom mattan dock hade han tur så allting klarade sig.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har vart med om det här jag med på en polares skoter, problemet var att vid monteringen av boggien så hade han inte riktigt fått in boggien i främre fästet (slide action) dvs främre fästet som bara ska skjutas in hade hamnat lite under axeln som det fäster i och vid ett litet hopp så stack skenorna genom mattan dock hade han tur så allting klarade sig.
Om man har en väldigt slak matta kan faktiskt slide action-gafflarna glida ur om man har otur. Främst vid full kompression av bakre delen på en okopplad SnoPro-boggie.