Start problem rotax 800

Sjöögren

Ny medlem
6 mar 2020
1
0
1
26
Umeå
Hallå :)
Håller på att bli galen.. Försöker få igång min lynx rave 800 (ptek) motorn har gått max 10timmar efter renovering då den dog och tappade gnistan.
Då bytte jag stator och triggerspolar fick skotern att gå igen, hann köra i 2km innan den dog igen då for soppapumpen, bytte den då var den stendöd.. Den får soppa och gnista men vill inte starta, då fick jag höra att om man värme tändstiften och den starta så är det statorn som spökar (vet ej om det är så), men provade det och den starta så köpte en till stator men inte en enda tillstymmelse till liv..
Har bytt stift, tändspole, kablar, hattar och somsagt stator och triggrar
Motorn är bra komp i

Tacksam för hjälp

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.807
850
113
Kramfors
Att statorn ska va väck om den startar genom att värma stiften är såklart bull. Om inte en tvåtaktare startar på 10 drag värmer man alltid stiften ordentligt med gasol eller butangaslåga,,värm endast på gängan för att skona bygeln! Värm våldsamt så stiftet kokar ur surheten i botten. Och om du inte redan har NGKBREYA stift så köp det för de tål mest stryk innan de släcks. Och knacka ihop bygelavståndet till 0,45mm under den svårstartade felsökningsperioden för de ger ännu bättre släckbeständighet. Man kan köra 0,45mm gap även senare för alltid om maskinen vill släcka stioft då o då.
Så mitt råd är om den inte startar på 5 -7 drag ur med stiften håll full gas slå av tändning och dra ur den 5-10 drag elda på stiften och prova igen. Använd gärna startgas om den inte går igång direkt efter urluftning och stiftvärmning.