Strulande köpare..? Vad säger lagen?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej, sålde ett par non-slip hjul häromdagen.

I annonsen skrev jag klart och tydligt att de var av 2.86 Delning och passar skotrar med 27mm axel.

Nu några dagar efter försäljningen ringer köparen och säger att de inte passar och kräver att jag ska lämna tillbaka pengarna o få tillbaka hjulen..?:hmmmm2:

Han säger då att jag sagt att de passar yamaha (vilket de gör på axeln) men han nämnde aldrig något om att han körde med orginal matta (2.52")

Kan köparen kräva det tillbaka pengarna?

Vet att 14 dagar öppet köp gäller vid Privatperson - Företag. Men ingen aning privatpersoner imellan. Försäljningen förmedlades via blocket.se.

Tacksam för svar (även källor tack)

Mvh Rasmus

Abraham_Lincoln

Ny medlem
11 feb 2008
4
0
1
Från:Konsumentverket.se

"Privatköp
Köper du något av en privatperson gäller andra regler än om du köper av en handlare. Vid ett privatköp har du inte samma skydd som när du handlar i en affär.

När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Lagens regler är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick.

Utgångspunkten är att det som du som köpare och säljaren har avtalat om gäller. Varan kan ändå anses felaktig om

* den inte är sådan som säljaren har sagt,
* säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till,
* den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.

Viktigt!
Även om varan kan anses felaktig så får du inte som köpare åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen.

När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären om ni inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt.

Om du får problem med varan efter ett privatköp och inte kan komma överens med säljaren, kan du vända dig till tingsrätten för att få tvisten löst."

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Du har ju informerat grabben om delningen (samt att jag drar mig till minnes även ha läst 2.86" i din annons) och du har ju fått pengarna.
Be han far å flyg'!

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Har du kvar annonstexten du hade i annonsen? har du det så ge köparen en kopia, han har ingen rätt att få till baka pengarna om han har köpt fel.

D

Deleted member 9532

Har du kvar annonstexten du hade i annonsen? har du det så ge köparen en kopia, han har ingen rätt att få till baka pengarna om han har köpt fel.
Om inte annat borde man väl kunna kontakta annonsutgivaren för att få en kopia? Alltså företaget, T.ex. www.blocket.se om nu annonsen var utlagd där?

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
Jag såg också att du skrev 2.86 i din annons, han får skylla sig själv... säg åt han att byta matta höhö

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Jag såg också din annons och som tidigare skrev så kan han fara o flyga. Är han så dum så han tycker att det var ditt fel att HAN inte kollade innan att det passade så får han väl för f*n skylla sig själv. Är ju som att jag skulle köpa en kort skoter av en privatperson och sedan kräva att han tar tillbaka den för att den inte går i djup pudersnö.

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
eftersom du skrev i din annons att delningen var 2,86 så är det han problem att han inte läste annons texten före innan han köpte dom av dej och kolla att han hade den delningen på sin skoter så har han inget att komma med att kräva pengarna tillbaka eftersom han ej läst o kollat sin skoter att han hade den delningen så jag skulle be han fara åt****** eftersom han ej läst annons

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Lämnade tillbaka pengarna nu dock ej allt.
Och fick tillbaka hjulen. Det struliga var att han bor istort sett granne med mig och så, orkade inte med något strul. Skulle han bott någon annanstans skulle jag nog bara bett dra åt H..