stumm fox dämpare.

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
ja hallå har köpt mig en arctic som hadde en stumm höger dämpare märkte jag när allt var klart och kört hela vägen från umeå till strömsund ca 30 mil.

är det nått dyrt fel eller är det nå luftnings problem, ja vad kan felet va ?

bästa bilden jag har dämparen som bilden visar

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Kolla med luftpumpen som du kanske fick med !? annars vanlig luft klocka, sitter en luft nippel längst ner på floaten;) väldigt vanligt att man får renovera dom varje år tyvär, va försiktig med den smala övre delen på dämparen när du drar den på släp mm så det inte blir stenskott/ repor, då läcker den med ;) föresten den är inte krokig??? //anders

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
måste hålla med swikberg dämparen ser riktigt jävla krokig ut :O

Men har du ingen möjlighet att lämna in dämparna till någon kunnig ?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.277
1.097
113
Stora Blåsjön
Det är inte så att det är den som är stum som är ok då? Så den andra som blivit slapp. Tänkte om ac körde lika hårt shimsat som det var på iq:n för där trodde man nästan också att något var fel, innan man shimsade om dämparna.

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Det är inte så att det är den som är stum som är ok då? Så den andra som blivit slapp. Tänkte om ac körde lika hårt shimsat som det var på iq:n för där trodde man nästan också att något var fel, innan man shimsade om dämparna.
Har haft snopro 440i med float, inte fan ska dom vara stumma iallafall! finns ingen som schimsar dom så!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.277
1.097
113
Stora Blåsjön
Har du provat att ha ur luften ur den? Fortfarande stum?

Annars är det att skruva lös dämparen ur med all luft och skruva lös den svarta delen på den. Den brukar gå att vrida lös med händerna när den fasta delen sitter i skruvstycket eller annat något lämpligt.
Då kan du även inspektera kolvstången om den är rak.
Är den fortfarande stum då så är det riktigt slut.