Summit 600 09 eller Renegade 600 08?

Luddtard

Medlem
17 sept 2012
24
0
1
Hej! Kan någon hjälpa mig att välja lite här. Har tittat på en renegade 600 08 men också en summit 600 09. Vad är skillnaden mellan dem och vilken är att rekommenderas? Är det något man borde se över på dem maskinerna?
Renegade: ca 530mil, 32matta.
Summit: ca 1050mil, 57matta.
Tacksam för alla hjälpande svar:)

Linxskidoo

Välkänd medlem
31 okt 2011
179
1
6
www.youtube.com
renegaden har sdi motorn (snål på både soppa & olja), helt annan boggie (håller nere skidorna i alla lägen) suverän på led. xp chassiet är sjukt starkt så länge det är rakt och sprickfritt. beror vad du gillar men kör du 50/50 led och lek så heltklart renegaden, summiten är en ren pudermaskin. man ska inte kolla stenhårt på milen, beror helt på skicket men över 1000 bör den iaf vara genomgången lager, tätningar kolvar vev osv.. om allt är fräscht så har milen ingen betydelse.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Summiten du tänker på gissar jag är den i Kiruna? Såg annonsen just och det är ju en ss dvs fläktkyld 500. Går lite billigareän en riktig 600 men samtidigt lite mindre pulver.

Luddtard

Medlem
17 sept 2012
24
0
1
renegaden har sdi motorn (snål på både soppa & olja), helt annan boggie (håller nere skidorna i alla lägen) suverän på led. xp chassiet är sjukt starkt så länge det är rakt och sprickfritt. beror vad du gillar men kör du 50/50 led och lek så heltklart renegaden, summiten är en ren pudermaskin. man ska inte kolla stenhårt på milen, beror helt på skicket men över 1000 bör den iaf vara genomgången lager, tätningar kolvar vev osv.. om allt är fräscht så har milen ingen betydelse.
Nae jag åker nog mera 50/50, men renegaden tvekar man inte åka utanför leden med heller?. Sen vill morsan o farsan ha en bra som man kan åka två på, då antar jag att renegaden är bättre? Sen hade fadern hittat en Lynx x-trim 600 12 4-takt, nånting du vet nåt om? Blir det en lite tyngre maskin?

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Nae jag åker nog mera 50/50, men renegaden tvekar man inte åka utanför leden med heller?. Sen vill morsan o farsan ha en bra som man kan åka två på, då antar jag att renegaden är bättre? Sen hade fadern hittat en Lynx x-trim 600 12 4-takt, nånting du vet nåt om? Blir det en lite tyngre maskin?

Den har kring 80 hästar jämfört med 120 på en 600 2 taktare. Dock tyst och fin gång i 600 ace motorerna.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Så lynxen är inte direkt lek maskinen jämfört med renegade? Men fungerar utanför leden?
Den fungerar utmärkt till lek och led. Dock ska man komma ihåg att det är olika motorer du pratar om. En på 80 HK och en på 120. Det skiljer så klart i prestanda rätt rejält. Men båda fungerar fullgott. För en nybörjare är det kanon att börja med 80 HK.

Luddtard

Medlem
17 sept 2012
24
0
1
Den fungerar utmärkt till lek och led. Dock ska man komma ihåg att det är olika motorer du pratar om. En på 80 HK och en på 120. Det skiljer så klart i prestanda rätt rejält. Men båda fungerar fullgott. För en nybörjare är det kanon att börja med 80 HK.
Ehm säker på att det är 80 hk? Här står det 60hk: http://www.sledtrax.se/servlet/se.medialeden.snowmobileinfo.ShowPremiumServlet?Model=147&Year=2012
Farsan hade pratat med försäljarna och hade också för sig att dem sa 60hk.

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.161
113
63
Det stämmer, är runt 60hk i 600ace. Men som sagt, det är inte direkt hårresande när man nyper fullt, men en bra nybörjarskoter som tar otroligt lite soppa.

Min morbror har en Lynx adventure 600ace, det är en fin maskin att färdas med efter leden men inget man åker puder med. Nu handlade ju i ditt fall om en Xtrim och den bör ju funka helt okej utanför spåret. Något längre och 38mm kamhöjd istället för 25mm eller vad nu adventuren har.

Linxskidoo

Välkänd medlem
31 okt 2011
179
1
6
www.youtube.com
600ace går som en symaskin fast lite slöare, satsa på renegaden! funkar suveränt med clickon dynan om man ska åka två, boggien är så ultimat för det som det bara går om du inte ska gå på en touring maskin. och det är en jävla skillnad mellan 60 och 120hk.

Luddtard

Medlem
17 sept 2012
24
0
1
Tackar för alla svar! Farsan kom hem en dag med goda nyheter om att han köpt renegaden!!!!