Summit 850 vs pro rmk 800

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Nu har jag grym beslutsångest

Har kollat upp priser på både
Summit 850x och 850sp

Plus pro rmk 800 gulblåa versionen med 3" mattan och kedjehus plus snik versionen av pro rmk

Jag får ungefär samma pris på sp summiten och snik rmkn
Och ungefär samma på dyrare 850x och gulblåa dyrare rmkn

Så prismässigt finns det ingen anledning att välja det ena märket framför det andra

Som jag ser plus sidorna på rmkn så är det:
Bästa framkomligheten av mountain skotrarna
Beprövat chassi och motor utan några större problem
10k extra i snowcheck

Personliga nackdelar är att jag kört rmk senaste åren och det kanske vore kul att prova något nytt.
Marknaden är proppfull med rmks så att sälja en begad torde inte vara jättelätt, men samtidigt tråkigt att välja skoter efter vad beg marknaden säger
Plus att jag bara har en känsla att Polaris kommer bli tvungna att utöka garantin i Sverige till nästa år eftersom både arctic och brp har längre.

Summiten så känner jag roligare motor och inga problem med just den vad man hört.
4 års garanti vilken torde göra den mer lättsåld efter 2-3 säsonger
På minussidan dessa remproblem, nu verkar det som dom verkligen försökt till iår men vem vet?


Så vad säger ni jag håller på att bli mer och mer gråhårig att att fundera
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har du haft möjlighet att testa någon 850 seriöst i år?

Problemet är dock när man går mellan märken att det brukar behövas lite tid innan man anpassar sig till den nya körställningen.

Det enda goda rådet jag kan ge dig är: Livet är för kort för att ångra något man hade kunnat pröva.
Är det så att du personligen har råd och känner att du skulle kunna ta en sämre säsong om utfallet av ett byte inte skulle vara bra för dig så kör.

Du kan alltid byta tillbaka nästa år i så fall.
Lycka till med valet.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Har du haft möjlighet att testa någon 850 seriöst i år?

Problemet är dock när man går mellan märken att det brukar behövas lite tid innan man anpassar sig till den nya körställningen.

Det enda goda rådet jag kan ge dig är: Livet är för kort för att ångra något man hade kunnat pröva.
Är det så att du personligen har råd och känner att du skulle kunna ta en sämre säsong om utfallet av ett byte inte skulle vara bra för dig så kör.

Du kan alltid byta tillbaka nästa år i så fall.
Lycka till med valet.
Vad är dina erfarenheter av summiten ?
Haft några problem?
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Har alltid förespråkat polaris, men sen 850 så har jag totaländrat mej, motorn är så sjukt häftig, köp summiten, du kommer inte ångra dej!
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
267
83
Skellefteå
www.instagram.com
Silly Bear jag tänkte lite samma som dig. Jag tänkte att nu kanske de vore dags å prova nå nytt å jag var rätt inne på nya lynx 3900DS. Men remproblemet är en stor avtändare som mina vänner lidit av. En polare har spräckt 20k på remkontot!!!

Samt tycker jag de låter helt jävla sjukt att dom byggt in ett vobbel i primären... Finns ju några motorer som skurit då en bult lossnat i bottendelen. Om det nu hör ihop eller om de är två helt separata grejer vet jag ej! Men i min värld så ska saker som snurrar extremt fort med hög vikt vara i balans!
Men jag vet av mer skurna 850 motorer än axys motorer iaf. Och då har ju axysen funnits 2 säsonger.

Sedan är de ju lite andra småpetitesser också. Avgasventilerna som blir tuppjuck å måste programmeras om, knuten till magnapullen lossnat och repet far in, motorkuddar som blir slapp direkt, styrstångsglappet deluxe, låsningen till kedjesträckarn kan lossna och haveri som följd, veka skenor. Ja listan kan göras lång!

Nu säger jag inte att axysen är perfekt heller. Men där vet jag om svagheterna och dom är relativt få.

Jag kommer fortsätta på polaris ett år till. Får man goda vibbar nästa säsong av polarna som köpt -18 brp så kommer jag starkt överväga byte tills -19. Samt kanske Polaris kommer med nå nytt till -19 så jag håller ut iaf =)
 

tothetop

Medlem
29 mar 2017
44
4
8
Sundsvall
Lite ot kanske, men du har inte varit och kikat på nya hardcoren? Är väl smalaste skoter över buken/ fotstegen numer, riktigt fina variatorer med perfekt remspänning hela tiden och nya motorn som får riktigt fina lovord både här och "over there". Dom nya sidokåporna är som en dröm jämfört med tidigare. Känns som en helt ny skoter.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Själv tycker jag maskinen är underbar, nu är det bara felet bakom styret kvar.
Hela grejen med hela skotern är det fantasktiska gassvaret, det framträder och överröstar de flesta andra intryck.
Har personligen ingen erfarenhet av Axys att jämföra med, bara lite tid på en äldre pro rmk som är för lite att ens tala om.
Jag tillhör gruppen som tyvärr har min begränsning i för få åkdagar och lite för dålig fysisk form för att vara den som håller fullgas hela dagarna(måste vila imellan åt).
Har inga som helst remproblem på de fjuttiga 45mil med friåkning jag fått ihop.
Dock övervarvar maskinen lite, förändring av klick på variator eller att lägga på vikt på primären gör maskinen slöare i min mening och är ingen långsiktig lösning.
Så alla 2017 skulle nog må bra av ett variatorkit.
Om jag jämför med XM som jag åkt tidigare är G4 helt klart ett stort steg framåt, det kan jag lova!
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Ja du Davajn man kan lätt tro att du är en riktig märkesåkare efter den recensionen;)

Har själv som jag tidigare nämnt åkt 5 pro samt en Axys, bytte till Doo 850 165"
Min polare lika så samt min dotter med en 154"

Har inte saknat Poo en sekund, tvärt om glad att jag tog klivet!
Har inte hört en enda 850 som skurit, ja ett antal har remproblem. Min dotters 154 inga som helst problem men jag och polarens 165 käkade ett par remmar men med Tords variatorkit försvann allt detta och nu plågar vi dessa hela dagen utan att en rem knäcks!

Min högst personliga uppfattning är att min -16 Axys var en riktig besvikelse, bedrövligt dålig matta, vinglig men samtidigt styv på ett märkligt sätt. Dålig komfort, beltdrive remmar som ryker. Tidigare Pro betydligt bättre enligt mig!

Problemen du Davajn räknar upp hade jag på min -16 Axys dvs remmen på startsnöret, klena boggiskenor, käkade rem vilket innebar att alla mina Poo har måsta förses med variator kit mm mm.

Nu är smaken som baken, som tur är men jag åker definitivt vidare med Doo och 850 vilket enligt mig är den bästa maskinen på marknaden just nu. Jag åker mycket tekniskt, brant, på skrå osv vilket jag gjort betydligt bättre i år än tidigare år så maskinen har gjort sitt med denna gubben.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Jag har hört om kedjehus som rasar och att detta INTE skulle täckas av garantin, kan detta stämma?

När jag var och pratade pris med en säljare så nämnde han att det är års service som gäller på brp och att ägaren därimellan har ansvar för att kontrollera kedjan och att hålla mattan sträckt.
Rätt självklara saker som man såklart håller koll på.

Men används detta för att neka garantiärenden vid ev redjehus ras.

Någon som hört något eller varit med om detta?
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Nej har inte hört något sådant! Tror inte BRP klara sig i en tvist om kedjehuset ryker men det är nog ofta handhavandefel dvs man glömmer att kolla kedjan!
Spände min kedja 3 ggr dvs efter varje körning sedan har den vart konstant och ej gett efter något!
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
267
83
Skellefteå
www.instagram.com
Anders F nej jag är ingen märkesåkare. Men flertalet av dom jag oftast åker med kör 850, och då har de alltid varit något varje tur man varit ut. Med remsprängningar som toppar listan markant.

Angående kedja/kedjehus. En kompis åt mig spände kedjan kvällen innan körning. Dagen efter gick kedjan sönder pga kedjespännarn hade hoppat lös. Inte helt hundra om dom kom fram till att de var de som var orsaken, men förmodligen var det så.
Samt vet jag av en till som fått den och lossna efter att ha hoppat med maskin!

Som jag sa. Axysen är inte felfri, men än så länge har den då haft minst rappel på sig i min umgängeskrets.

Men jag förstår varför du är nöjd. Är alltid kul å prova nå nytt :)
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Jag har hört om kedjehus som rasar och att detta INTE skulle täckas av garantin, kan detta stämma?

När jag var och pratade pris med en säljare så nämnde han att det är års service som gäller på brp och att ägaren därimellan har ansvar för att kontrollera kedjan och att hålla mattan sträckt.
Rätt självklara saker som man såklart håller koll på.

Men används detta för att neka garantiärenden vid ev redjehus ras.

Någon som hört något eller varit med om detta?
850:in har väldigt lång kedja jämfört med tidigare XM och mattan med längre pitch töjer sig mer i början än tidigare.
Kombinera detta med att man tar bort 50 mila servicen och inför årsservice så finns det öppningar för handhavandefel.
Handlarna fick order om att instruera alla kunder om hur de skulle spänna kedjan och mattan när de hämtade ut maskinen.
Har själv spänt kedjan 4-5ggr på 40 mil och mattan 2ggr, nu verkar det dock stabilisera sig.
Helt OK med mig med tanke på att det tar ca 30sek att spänna kedjan på denna maskinen.
Givetvis finns det flertalet klåpare där ute som bara kör på eller glömmer bort och därför har vi sett nerslitna drivhjul och sprängda kedjor.
Givetvis kommer flera av dessa aldrig att erkänna det utan hoppas på en reklamation ist, det är bara den mänskliga naturen.
Innan ni hetsar upp er så säger jag inte att ALLA drabbade felat.