Summit E-tec -13 elstart

spadmannen

Ny medlem
7 mar 2017
4
0
1
Älvsbyn
Hej! Dags för mitt första inlägg hör på forumet.
Vi har i hushållet en Summit 600 e-tec -13 utrustad med elstart, elstarten fungerade bra strax efter inköpet men har såklart nu börjat strula.

Symptomen är egentligen att inget alls händer då man trycker på startknappen, ingen reläklick eller dyl. Men helt plötsligt efter man tryckt på knappen och ruckat sig less på D.E.S.S:en så kan den helt plötsligt hoppa igång då man trycker på knappen.
När väl "signalen kommer fram" startar den alltid utan problem.
Men man får alltid hålla på att trycka flera gånger på knappen och rucka på D.E.S.S för att den ska gå igång.

Har någon varit med om liknande eller vet vad det kan bero på?
Är jag fel ute om jag tror att det kan vara handtaget/knappen eller möjligtvis reläet?

Hoppas på hjälp :)

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Tjena.
Brukar vara knappen som jäklas, du kan ta isär och rengöra den, det brukar hjälpa ibland annars är det en ny knapp som gäller.
Om den inte startar på knappen så kan du ta en skruvmejsel eller liknande och brygga över polerna på relät så hoppar den igen skall du se. :)

spadmannen

Ny medlem
7 mar 2017
4
0
1
Älvsbyn
Tjena.
Brukar vara knappen som jäklas, du kan ta isär och rengöra den, det brukar hjälpa ibland annars är det en ny knapp som gäller.
Om den inte startar på knappen så kan du ta en skruvmejsel eller liknande och brygga över polerna på relät så hoppar den igen skall du se. :)

Tack för svar! Det kan nog vara värt med ett försök att rengöra där inuti. Men tanken slår mig samtidigt att det nog aldrig har varit problem med att få i backen, det är ju samma knapp tänker jag.

Kan det likväl vara knappen som jävlas eller?

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
Frysning kanske? Hade samma problem med min när jag hade den, vanligtvis hände det efter körning då skotern fått stå ett tag. Funkade igen efter att jag kört en kupevärmare mot knappen.

Last edited: