svårstartad everest 440 när den stått ett par dagar?

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
den är extremt svårstartad när den stått ett par dagar, en vecka kanske..
ungefär som att förgasarn o bränsleslangarna är torra.. kanske tar en 50 drag innan den går..

står den bara nån dag så startar den lätt på 2-3 drag..

är inte så haj på hur soppan tillförs, antar att det sker genom vacum i vevhuset med nån slags membranpump?
finns någon sorts backventil som kan krångla?
dock borde den ju iaf poffa igång på den lilla skvätt som ligger i flottörhuset även om den inte pumpar bränsle på dom första dragen.. eller? isf fattar jag inte varför det försvinner på så pass kort tid.

har inte kollat upp detta så noga men nu börjar ja på bli trött på att slita ihjäl mig inför varje längre stillestånd.

kanske är nåt enkelt skitfel som är vanligt på äldre maskiner..?

Edit: kan förresten tillägga att jag har försäkrat mig om att det är pga soppabrist den inte startar..

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Det kan vara bränslepumpens membran som blivit stela och inte jobbar som dom ska men det sitter normalt en sil i sugslangen i bränsletanken som innerhåller en backventil. Om den inte håller tätt rinner soppan tillbaka i tanken och då får du dra som tusan innan den fyllt upp systemet igen. Speciellt om membranen är dåliga.

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
okej. Tack för det. Med andra ord ska ja inte kunna blåsa bakåt i soppaledningen. Får kolla det och skruva isär pumpen o titta på membranet.

Dock verkar pumpen flöda på rätt fint på bara "startvarv", men tar ett jävla tag innan den gör det.

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
nu har ja kollat litegrann. blåser jag i tanken så kommer bränslet ut via bränsleslangen till förgasarn men så fort ja slutar blåsa så rinner soppan tebax..
så ska det ju altså inte vara..
hm.. kan man eftermontera en backventil på slangen mellan pump o tank?

har inte öppnat pumpen o kollat membranet men har man bara soppa i ledningarna så pumpar den direkt man drar så ja tror pumpen e schysst

Edit: det är inte så att backventilen ska sitta i pumpen? så det kanske är den som e väck iaf?