Sen handlar det om medborgarskap. Norsk medborgare får köra svensk/norskreggat i Sverige, Svenskt medborgare får inte köra norskreggat i sverige.
Tjorvigt men du får alltså köra ditt hemlandsreggade fordon samt de fordon som är reggade i det land du är.
Har man dubbelt medborgarskap typ Finland/Sverige då är det ok att köra både och på bägge ställena.
Vet att den här tråden är inaktuell, men då jag liksom säkert en del andra här, jobbar eller bor-/halvbor i Norge, så är det oerhört viktigt att veta att det är folkbokföringen som är relevant och inte medborgarskapet!
Kom själv undan med nöd och näppe då jag lånade ut min svenska privatbil till norgeregistrerade kollegor - nåt som kunde ha slutat med gigantiska böter om de blivit stoppade av tull eller polis, eller hamnat i en olycka i min svenska bil....
Att det är så här beror på att det i princip betraktas som brott mot tullreglerna om en person boende i Norge, oavsett medborgarskap, brukar utländskt fordon inom Norge. Det kan finnas undantag vid tillfälligt boende, men kolla upp reglerna noga om du har adress i Norge. 5-6 -siffriga belopp står på spel om det går åt helvete.