tändningsproblem

Andreask

Aktiv medlem
29 dec 2011
62
0
6
Pajala
Var idag och rastade Mxzan. 700-00 och kör på som vanligt, trycker på lite och då smäller det till, en fet avgassmäll och motorn går på en cylle en stund sedan dör den helt..

När jag öppnar huven ser jag att slutburken hoppat ur röret, inte helt utan det är en glipa, (en avgasfjäder var borta.)

Nåja, ingen gnista på något av stiften, byter stift och kollar gnistan, då ger den perfekt på ena, och på den andra ger den då och då fin gninsta.

Då till frågan, vad kan ha hänt om slutburken hoppat ur och stiften brännts?

Vart ska jag börja felsöka?

//ANdreas
 

Cthulhu

Välkänd medlem
1 feb 2013
122
0
6
Sävast
www.nhservice.se
bra början är att få gnista på båda cylindrarna, hur är det med tändhattarna? brända inuti? skador på tändkablar? är det dubbelspole eller en enkel spole till varje cylinder? jag tror på nåt med tändspole och utåt mot stiftet.
 

Andreask

Aktiv medlem
29 dec 2011
62
0
6
Pajala
Har nu testat byta tändspole och skotern startade och gick perfekt i ett par minuter, sedan tvärdogen igen, ingen gninsta.... Dock var den en beggad spole jag fått tag på, men tycker att den iaf skulle hålla lite längre...

Har ju nyligen också bytt stator, börjar fundera om den har hamnat rätt? vad händer om den kommer "felväg" eller hur man nu ska säga? alltså att den är vriden åt fel håll?
 

Andreask

Aktiv medlem
29 dec 2011
62
0
6
Pajala
Har mätt upp statorn nu, mätt upp satorn ,

"15 ohm +- 20% mellan röd-svartröd i 3 stiftkontakten.

Ska väll även ge kring 30 volt på dessa kablar (röd-svartröd) när man drar i snöret samt oändligt motstånd (O.L står det oftast då på en digital multimeter) mellan svart och röd..

Triggergivaren (2 stiftkontakten) ska ha ett ohm-värde på mellan 190-300 ohm.



Detta är vad jag fått reda på när jag mätte stator och trigger på min enduro 600, och grejerna är densamma till 700 enligt sprängskiss."

precis rät värden på statorn min, andra orsaker till att den bränner tändspole? voltregulatorn?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.806
850
113
Kramfors
Jag tror inte den bränner tändspolen ,det är bara ett tillfälle att den startade på ny spole. Ta lös kablarna och återmont så kan den ge gnista igen (kortvarigt)

Det är endera dödare på styret eller fukt i kontakter ev statorn igen. Statorn går inte mont så fel att den går sönder. Tjuvkoppla förbi dödare på styret!

Stator du satt dit var den nylindad? Lilla minsta kabel kortslutning mot chassi kan knäcka statorn. Även om lysets + går ut i chassi. Kolla under sadel för där kan det kortsluta lätt.

Du har rätt värde på statorn men just dessa statorer brukar luras genom att visa rätt värde men vara knas ändå.
 

Andreask

Aktiv medlem
29 dec 2011
62
0
6
Pajala
Okej, tack för svaret.

kanske ska ställa skotern innomhus ett par dagar för att se om fukt trängt in någonstans, sedan koppla bort dödaren.


Statorn var en begagnadstator från en 600:a som var fullt fungerande när den kopplades ur.

ska ut och leta efter kortslutningar..

I värsta fall får jag linda om min gammla stator som pajjade...