t-motion adjustable limiter grunka

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Är det någon som har monterat en sådan på sin summit?

I helgen var jag till Stora Blåsjön för första gången och fick prova på att köra i brant skogsterräng i djup snö. Jag trodde jag hade testat på att köra teknisk skogskörning tidigare men det hade jag inte bevisligen...det var en helt ny upplevelse som tyvärr gav mersmak. Det här kommer att bli dyrt...

Något som var mindre kul men som är en del av karaktären på summiten är ju att de reser ganska mycket. Det tycker jag är barnsligt kul när det är platt och måttligt brant och det är praktiskt lite då och då när man ska över diverse hinder. Men när det blev brant var det direkt livsfarligt. Det tog inte lång stund innan jag slog över med den vilket även det var första gången...många "första gången upplevelser" blev det i lördags...

Jag tänker att själva vitsen med den där t-motion adjustable limiter grejen är väl just det jag är ute efter. Att kunna ändra karaktären på den med ett enkelt handgrepp, eller? Men det verkar vara få som faktiskt har testat den. Det enda jag hittar på nätet är ski-doos egna reklamsnuttar och en och annan recension av tex sledtrax men det är mest "reklamfloskler"... inga riktiga test.

I övrigt var det ju sjukt kul att köra på det där sättet och man fick verkligen utmana sig själv. De vi följde med var ju enormt duktiga med mina mått mätt (kanske någon av er är här på forumet? Jag är ju värdelös på namn så jag minns i princip inte vad någon av er hette mer än han som "guidade" oss, David)

Inom detta område finns det mycket att lära så dit ska jag fler gånger för den körningen går inte att hitta hemmavid tyvärr...

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Ja den är det. Är det ingen som har testat en sån?

De där t-motion limitersarna har jag inte funderat på så mycket. Har inte kommit så långt...de kanske också är ett problem. Skråningen gick väl hyffsat OK men ett av problemen var ju att man fick slå av i tid och otid för man höll på gå runt vilket gjorde det lite väl spännande för en novis. Jag gick ju runt en gång när jag skulle upp för en 4-5 m hög avsats då det kanske var brantare än jag trodde....men det blev en fluffig landning för mig...skotern la sig uppochner mellan klippan och några granar. Inga skador som tur var.

Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Ja det är ju ett alternativ. Nu antar jag att jag inte kommer att köra i dessa förhållanden något mer i år då det först töade i flera dagar och i morse var det -10 grader så det är pansar hemma. Får se om man kommer iväg någon annanstans något mer i vår. Tvivlar att jag får tid till det.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Fördelen med den där grunkan var ju att man snabbt och enkelt så att man kan få den att resa när det inte är brant. Satt och kollade på Skinz ARC system och det verkar ju vara en kanonpryl men de var ju ungefär 10 ggr dyrare än den här så en sån blir det inte. Alldeles förmycket pengar för min del.

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Körde den på -16 Freeriden, funkiade bra, men var onödig på den maskinen, var ju framtung ändå....önskar jag skulle ha den på G4an nu, denna är ju lite flaxig nu när snön ger bra grepp!

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Testade t-motion limiterbrickorna i helgen. Funkade mycket bra för mig som inte är så snabb på skotern.
Mycket enklare att hålla den på rätt kurs utan att fronten dyker ner åt sidorna.

G4 850 165