T3:a misständer i puder

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Är det fler än jag som har problem med att skotern dör av eller misständer när det blir förmycket puder vid tex myrsurfning. Oftast dör den bara av och det är alltid när jag ligger på full gas, oftast när jag lägger ner den rejält åt höger. Det blir fina kast när den dör av för en millisekund eller fler. Jag fick ett sånt kast så jag på något underligt vänster for in i mattan i helgen. Ingen större skada skedd mer än att min röda fina TOBE overall fick ett svart fint märke över ryggen av mattan.

Jag antar att det är för att båda luftintagen sätts igen av all yrsnö men jag upplever inte att vår andra summit har dessa bekymmer. Men när jag körde den så körde jag kanske snällare.

Kan man åtgärda detta tro eller är det bara att gilla läget?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Det packar inte snö i utblåset? De var ju ganska vanligt förr innan man började med plåten som brukar sitta före utblåset

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Ja kanske, det är ju när jag har den sidan i snön som det är mest problem. Jag såg att just i söndags när jag hade mest problem att hela fronten var packad med snö och att det byggde upp/frös på kring luftintagen. Jag får labba lite i helgen och se om det går lösa. Det är lite trist att få en high sider pga lite puder (på en lössnömaskin). Oftast dör den bara av lite och då blir det inget kast så det är väl ingen stor grej egentligen. Man får väl kanske vara noggrannare med att rensa fronten. Den var ju helt nerisad sen dagen innan och det är ju lite av XM:ens problem att hela fronten blir en isklump över natten.

Jag ska köra in dem i varmgaraget innan nästa helg och kolla igenom båda maskinerna. Mattan ska sträckas på t3:an och det kan väl vara värt att trycka i lite fett i varje smörjpunkt och kolla kedjesträckningen på dem.

Vad hette den där plastrengöringen som skulle vara bra att få bort sot från plasten?

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Jo, min t3a har misstänt/ pluddrat 2 ggr sista veckan, båda gångerna vid korta fullgasklättringar. Hände aldrig på min 14, har extra snöfilter vid fronten, normalvarm motor och ingen synlig varning...

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Nope. Motorlampan tändes ju på min 14 om jag körde i mjuk snö och den kladdade igen. T3 an pluddrar vid -15 fluff och fritt vid nos och luftintag

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Låter snarlikt som min för ibland tycker jag att luftfiltren ser ok ut men jag har trott att meshen i dem kanske har mer eller mindre fryst igen. Det kanske är något annat då. Jag har aldrig fått nån varning.

Lurpa

Aktiv medlem
25 okt 2011
57
0
6
Kalix
De kan ju vara att den går upp på varvstoppen, är ju ett allmänt känt problem att de är för lätta vikter original. För är de lätt snö så kan de ju va så att de gå för lätt och när du ger fullt så varva den för högt i nån millisekund. De låter ju som en misständning.

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Nja, det blir när jag duttkört och klämmer fullt, kommer inte i närheten av nått varvstopp pga pluddret. Verkar dra betydligt mer bränsle än gamm14 gjorde oxå

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Nä när den går på varvstoppen så blir det annorlunda. Igår var vi ute och bara myrsurfade (i 9 mil. Är helt slut i armarna idag men det lär väl ordna till sig). Det hände en par gånger igår också men snön var kompaktare och nu är jag helt säker att luftintagen var fria. Däremot så kan utblåset ha varit ingensatt. Problemet är störst när det är väldigt lätt puder verkar det som.