tomgång som fastnar och variatorjustering?

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
1
tomgången fastnar på rätt höga varv och vandrar (sådär som en 3cyl brukar göra) efter att man kört en sväng, det tar ca 15-20s innan den går ner på normalt. dock om jag sprätter till på gasen eller choken så faller den ner direkt på normalvarv.

ett mindre problem är oxå att tomgången ligger precis på gränsen för att orka hålla sig vid liv när den är kall o går på full choke.
och innan jag kör iväg kallstartad får jag stå och tomvarva och fiffla med choken på/av-på/av-på/av en stund innan ja kan dra iväg.
kör jag med choke så bluddrar o fyrtaktar den så pass att den inte orkar nånting, stänger ja av choken går den kanon en 10-20m sen tvärdör den..

något vanligt fel? har kollat insugsgummin, gas/chokevajrar, förgasarsynkningen.. :hmmmm2:

2
hur ska man justera/kolla variatorremmen egentligen?
jag har en polarisorginalrem på men den ligger i jämnhöjd med sekundärvariaton, ska den inte ligga något över?
är det dom här tre skruvarna på sekundären man justerar med då? de står i läge 3 av 5 nu.
eller så kanske bara remmen är sliten, men den ser riktigt fräsh ut.

har läst lite här och var att remmen/variatorerna är injusterade rätt när matta just se pass rullar på tomgång med upphissad bakdel? min gör nämligen inte det iaf.

Last edited:

Byrje1

Semi PRO sledder
23 okt 2009
185
0
0
Ume�
Hej de där med tomgången kan jag inte svara på men kolla så att insugsgumminerna är hela.

Jag har för mig att remmen ska ligga nån mm över sekundären. prova med det och lyft upp den snurrar den inte så behöver du som oftast ba trycka på mattan me foten så börjar den snurra. Tyvärr så kan jag inte polaris variatorer allt för bra men de där tre skruvarna du pratar om kan mycket möjligt vara där du öppnar och stänger variatorn.

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Vad gäller tomgångs problemet så skulle jag nästan tro att du har skit i gasarna.
Remspänningen ser rätt ok ut och att den ska vaar lite över "kanten" det är dom bara när dom är aldeles nya ... däremot att "linjera" variatorerna då behöver du antingen måtten för den eller en "jigg"