V-Force 3

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Satt och kika runt lite på grejjer till skotern. Hitta då V-force 3 reeds till den. (Verkar ju vara det enda eftermarknadstillbehör som finns?)

Vad ger det att byta till sådana och passar dom rakt av eller måste man byta något mer?


Kul med svar, så svara på:ciao:
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
vad är det för skoter vi snackar om på dom flesta så måste du byta insugsgummin :D
Jepp, särskilt Ski-Doo REV med förgasare.
Förgasarna hänger utan något bra stöd, vilket sätter en bra stress på insugsgummit.

Boyesen har väl aluminium och en slangstump - och är därmed ett bättre alternativ?
Eller så kan man ju stödja förgasarracket med en stump rostfritt från termostathuset (om det är ett termostathus? =))
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Ja, en Mach 1 från -97 är det i alla fall. Men om jag har samma gasare som på REV det har jag ingen aning om, rätt olika maskiner:rolleyes:

http://www.*******.se/vi/20269257.htm?ca=4_s

Sånna jag tänkte på, ni vet villken sida det är, så byt bara ut stjärnorna;)

Edit:
Såg att annonsen var borta nu...
Men ni som vet får gärna tala om för/nackdelar med V-force 3 reeds.
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tjena,

PF Racing har testat dessa produkter i olika omgångar mot varandra i bänk.
Saxat från deras hemsida:
---------------------------------------------------
Boysen vs V-force
Det vi sett vid våra dyno körningar är att det Absolut bästa
pris/prestanda är Boysen reeds monterat på std korgar.. På en
maskin som inte är så trimmad är det hårfina skilnader i effekt
med V-force eller boysen rad walve korgar vs Bara Boysen reeds..
Trevligt att det finns nått som ger effekt billigt
.
PS:
V-force korgens nedre tunga öppnar i det närmaste ingenting
på vissa maskiner. För blocket är för trångt i ingången.
Ett sätt är att montera reeds spacers för att få de bättre.
Gäller främst Arctic F6/F7 och Ski-doo(rotax) trippel serien.


samt:

Nytt om V-force vs boysen Rad valves
Våra tester visar att V-force 3 fungerar bättre än boysen rad valves och vanliga reeds om motorn har ett högt varvtal. Det pga att läpparna skall vara mjuka om man vill ha bra lågfarts egenskap men då hinner dom inte stänga om dom är stora till ytan (Det är singel reed korgen) när det blir mycket varv.

Har man en maskin som varvar över (ca8500rpm) Då funkar V-forcen bättre på topp effekten än Boysen produkten.
Detta pga att v-force systemet bygger på många små läppar som öppnar lätt men dom hinner åxå stänga för dom är så många och då behöver dom inte öppna så mycket för att kunna förse motorn med den mängd br-luft blandning den behöver..


Kort å gott V-force om maskin varvar en bit Över ca8500rpm.
Boysen regerar på lägre varv..
----------------------------------------------------

Dessutom har Boyesen insugs"gummi" i aluminium. :rock:
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Man tackar för vettigt svar :ciao:
Är sugen på att få mer fart på skotern, men verkar vara svårt att hitta något trevligt "godis" till min maskin :hmmmm2:

Ang, varvtalen. Min varvar ju där runtomkring/strax över 8500rpm vad ska man satsa på för märke då egentligen? Blir bara förvirrad när jag läser, min är inte trimmad så då ska den ha "denna" men den varvar så mycket så då ska det vara den "andra".

Hjälp, tack:D
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Man tackar för vettigt svar :ciao:
Är sugen på att få mer fart på skotern, men verkar vara svårt att hitta något trevligt "godis" till min maskin :hmmmm2:

Ang, varvtalen. Min varvar ju där runtomkring/strax över 8500rpm vad ska man satsa på för märke då egentligen? Blir bara förvirrad när jag läser, min är inte trimmad så då ska den ha "denna" men den varvar så mycket så då ska det vara den "andra".

Hjälp, tack:D
Ja just det... Trippel 700, eller hur?
Ganska plan maxeffektplatå mellan 8-9000 varv. Jag kan inte tripplarna tillräckligt (inte alls faktiskt) för att kunna svara på vilket alternativ man ska gå på. Föreslår att du kontaktar PF Racing, Tikka, M-Performance eller liknande och frågar dom. PF har iaf olika alternativ på trim till din motor.
Hoppas det löser sig!
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Ja just det... Trippel 700, eller hur?
Ganska plan maxeffektplatå mellan 8-9000 varv. Jag kan inte tripplarna tillräckligt (inte alls faktiskt) för att kunna svara på vilket alternativ man ska gå på. Föreslår att du kontaktar PF Racing, Tikka, M-Performance eller liknande och frågar dom. PF har iaf olika alternativ på trim till din motor.
Hoppas det löser sig!
Får göra så, såg ju att det fanns lite trevliga saker på deras sida:rock:
Tackar så mycket!:ciao: