vad är egentligen diamond drive ?

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
hej . jag undrar kort och gott vad diamond drive är ?
något med kedjehuset eller ?
och är det bara arctic som har det ?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Diamondriven sitter under sekundärevariatorn, och är ett "växelhus" som består enbart av drev.

Fördelarna är väll viktminskning, ingen kedja, bromsen hamnar direkt på drivaxeln.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
DD är unikt i så måtto att det är en planetväxel.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Planetväxel

Den första modellen 05 och 06 är ganska stabil bara man sköter oljebytena. Det är en "ren" planetväxel.
Den andra modellen 07 och 08 har back som opereras av en solenoid och kuggarna är känsliga så risken är att man hamnar att byta dem runt 1000 mil. Täta oljebyten anbefalles.
Den tredje modellen från 09 är en ren nerväxling precis som den första eftersom att AC nu kunde montera en elektronisk backväxel och vända motorn. Lagren har visat sig vara en svag punkt, likaså en del spåning så täta oljebyten är att rekommendera.

Planetväxlar i allmänhet är inte så lätta att få till. Huvudrotorväxeln på försvarets helikopter 10 är ett bra exempel. Den beställdes med fel låda från början så den håller inte för att hovra med. Ingen tänkte ju på att den skulle användas som ytbärgare...
Så inför sjöräddningsroperationer har man rivit ur stora delar av inredningen och enbart tankat den till hälften. Efter varje sjöräddning plockar de ner lådan och går igenom den numera. Och dessutom håller de på att armera och beväpna några helikoptrar som ska ner till Afghanistan, mera vikt och raka spåret till en krigssituation.
Vid estoniaolyckan stod hela Sveriges armada av hkp 10 på marken eftersom att spånvarningar i växlarna tvingade dem till nödlandningar på väg till olycksplatserna. Gamla trogna hkp 4 räddade dagen den gången.
Det går ju att byta växlar men det kostar som nya helikoptrar...

Planetväxlar är som sagt svåra, till och med på hkp 4 plockar de ned växlarna flera gånger per år och röntgar delarna. På den är kuggkransen en känslig punkt, och dyr. På hkp 10 är planethjulen och -lagren en svag punkt. På hkp 6 var det problem i början och där var planethjulen för få så nållagren nöttes helt enkelt upp. Det löstes genom att öka antalet planethjul.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
intressant ! en fråga , varför använder man sig av planeten ? i början hörde jag att man bara skulle låsa "soldreven" så fick man en backväxel , men utväxlingen blev för hög och arctic fick klara sig utan back helt å hållet , vad är fördelen mot 3 st drev ?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
odysse: Jag antar att frågan var ställd till mig. Exakt hur arctics internpolitik gick till kan jag inte svara på. Däremot så är dd konstruerad så att när man ska köra framåt så låser man ringkransen och när man ska backa så låser man planethjulshållaren.
Drevningen framåt och bakåt är då tillfredställande i alla fall.

Ur en rent ingenjörsmässig synvinkel så är det i princip bara fördelar med att använda en planetväxel. Den är lättare och mer kompakt. Tack vare större drevytor så kan man köra större moment genom växeln. Den erbjuder i princip oändliga drevningsmöjligheter. Den ge hög utväxling på oöverträffat liten yta. Dessutom har konstruktionen låga förluster vilket ger hög effektivitet. I en skoter så förlorar man dessutom en hel del rörlig massa om man använder en planetväxel.
Däremot så är det en mer komplex konstruktion, ett vanligt kedjuhus kan ju i princip vilken lirare som helst i ett garage slänga ihop. Sen har den ganska stora lagerlaster vilket ställer krav på lagren.

Men rätt konstruerad så erbjuder en planetväxel nästan bara fördelar.