Vad är fel? Ski-doo gt 550 -2010

Freppen

Medlem
21 feb 2024
19
1
3
32
Piteå
ski-doo Grand touring 550 -2010.

Den går ojämnt, hänvisar till videon jag länkar till YouTube nederst i inlägget.

lite historia.
förra året gick den bara på 1 cylinder.
Jag rengjorde förgasarna och upptäckte att ena choken på ena förgasaren hade ärgat igen, så jag bytte ut choke systemet och rengjorde ordentligt. Efter det har den gått fin fint.
igår när det va -20° brölade skotern och jag tror den bara gick på 1 cylinder igen.
idag -16° går den ojämnt på tomgången men jag tror den går på 2 cylindrar.
Mitt mått om den går på 1 eller 2 cylindrar är om jag kan slå in backen eller ej. Jag får aldrig in backen på 1 cylinder, men alltid på 2 cylindrar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Låter som tändningsfel som andra stackaren har som jag nyss svarade på så läs det, Men i ditt fall låter de mer säkert att ecu/cdu boxen är väck för den går på en cylinder men hpoppar igång på två då o då. Börja med att byta stift och funkar inte det ta loss tändhattarna och byt till andra eller testkör med instucken ståltrår i tändkablarna som du bara virar runt stiften. Ståltråd är oldshool och inga motstånd o skit i dem :)
Jo höll på glömma ett enkelt felsök nvärm cdi/ecu jag de är även inbyggda tänspolar i den med hårtork och se om motorn reagerar på det. Gör den det är de garanterat fel på den och de är vanligaste felet på den motorn men testa ändå med ståltrådständhattar eller andra tänhattar.
 
Last edited:
Reactions: Freppen

Freppen

Medlem
21 feb 2024
19
1
3
32
Piteå
Låter som tändningsfel som andra stackaren har som jag nyss svarade på så läs det, Men i ditt fall låter de mer säkert att ecu/cdu boxen är väck för den går på en cylinder men hpoppar igång på två då o då. Börja med att byta stift och funkar inte det ta loss tändhattarna och byt till andra eller testkör med instucken ståltrår i tändkablarna som du bara virar runt stiften. Ståltråd är oldshool och inga motstånd o skit i dem :)
Jo höll på glömma ett enkelt felsök nvärm cdi/ecu jag de är även inbyggda tänspolar i den med hårtork och se om motorn reagerar på det. Gör den det är de garanterat fel på den och de är vanligaste felet på den motorn men testa ändå med ståltrådständhattar eller andra tänhattar.
jag har en liten fråga om tändstift som jag blir fundersam över.
i instruktionsboken står det att det ska vara BR9ECS, men i sprängskiss via oktan står det att det ska vara BR9ECS-5.
Som jag förstår det så är det skillnad på ”gap”.
i instruktionsboken står det att det ska vara 0,45+-0,05, vilket är BR9ECS-5.
Så nu vet jag inte hur jag ska tänka.
Är det lika bra att köpa ett par av varje och hoppas på att en av dom fungerar bättre?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Köp ingen av dem sätt i NGKbr9eya istället för de tål mer surning och oljeindränkning. De ligger på 0,6mm i gap men slå ihop gapet till 0,5mm så håller de ännu bättre och enligt intruktionen bra också. De är billiga stift du ska hitta mellan 40-70kr st. Jag sätter i dem stiften i alla maskiner för de funkar bäst helt enkelt. Enda undantag är om en maskin knäcker även de stiften så provar man champions billigaste RN2c för i många fall kan de lösa stiftätardöden de är också billiga 50-75kr st.
 
Reactions: Freppen