Vad är trailingarmen till för?

JovEN

Medlem
13 feb 2009
20
0
1
Söråker
Nu låter säkert detta som en dum fråga. Men vad är trailingarmarna till för, enda saken jag vet som dom är till för är att krökas. Men dem sitter ju inte på alla skotrar, utan vissa slipper krökta trailingarmar, hur kommer det sig?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Nu låter säkert detta som en dum fråga. Men vad är trailingarmarna till för, enda saken jag vet som dom är till för är att krökas. Men dem sitter ju inte på alla skotrar, utan vissa slipper krökta trailingarmar, hur kommer det sig?
Där trailingarmar sitter som standard är dom gjorda för att få en stabil framvagn. Utan trailingarmar så skulle hela framvagnen flexa framåt/bakåt. På nyare skotrar utan trailingarmar så är själva framvagns konstruktionen helt annorlunda.
 
B

Biosteel

Där trailingarmar sitter som standard är dom gjorda för att få en stabil framvagn. Utan trailingarmar så skulle hela framvagnen flexa framåt/bakåt. På nyare skotrar utan trailingarmar så är själva framvagns konstruktionen helt annorlunda.
är det bara jag som upplever skotrar med trailingarma som trögstyrda ?:cool:
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
allt beror ju på hur skotern är balaserad, skidtryck och bredden mellan skidorna som avgör hur framvagnen upplevs oavsett trailingarm eller a-armar..
Jämförde en VE RMK 800 och en M8 i smidighet osv om trailingarmarna gjorde något negativt. Vad jag kom fram till är det endast en ilusion att a-armar är smidigare då dom var lika smidiga VE:n och M8:an
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Med trailingarm behövs bara en fästpunkt för spindeln - alla fram- och bakåtriktade krafter tas upp av trailingarmen. Med A-arm krävs två fästpunkter och krafterna blir större i själva spindelupphängningen eftersom avståndet mellan främre och bakre upphängningen blir mindre. Detta ställer oerhörda krav på infästningen.

Jämför en hylla man sätter upp på väggen. Antingen har man en konsol med långa "ben" eller så hakar man hyllan direkt i några skruvar på väggen. Vilken klarar mest belastning?