Vad göra med Rave 800 sp -01

Niclas2

Välkänd medlem
15 sept 2008
234
0
16
Jag har nyss köp en sådan och undrar vad som skall göras har hört att man skall skaffa spacers och boyesen RAD är det nått mer man borde beställa från staterna när man ändå håller på ? Nån bra billig sida i usa ?, behöver inte kunna skicka till sverige..
 

Niclas2

Välkänd medlem
15 sept 2008
234
0
16
ok... hur ser man att det är rätt kolvar ?
Har även hört talas om boost bottle är det nått man behöver på denna ?
Behöver man tex slp powerpack på dess förgasare ?
 

Niclas2

Välkänd medlem
15 sept 2008
234
0
16
Var inne på lynx återförsäljaren nyss och hörde att kolvarna byttes på garanti på alla 01:eek:r.. om det är gjort är det alltså lungt eller ??
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.278
85
48
Övik
Det SKA vara gjort på alla, och det BÖR vara gjort på alla. Men vissa har man ju hört talas om som slapp undan kolvbyte... Kylsystemet ska även vara ombyggt en aning, flyttat expansionskärl med mera. Men det var det inte heller alla som fick..

Boost bottle sitter original

Powerpack är bara för Keihin förgasare? Sitter Mikuni på din
 

Niclas2

Välkänd medlem
15 sept 2008
234
0
16
ock.. tack för förklaringarna.. det blir då att beställa http://www.sled-parts.com/sledparts/sledparts_boyesen_rad.html RAD812 är det väll jag skal ha?. Dessa som jag förstår ersätter även insugsgummina som spricker så man slipper oroa sig för det. kanske även blir ett variatorkitt om man slipper köpa kolvar.. En ny matta sitter även på tapeten men har inte besämt om man skall förlänga eller inte än..
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.278
85
48
Övik
Det är den du ska ha.

Cudney eller Dynamo Joe v-kitt är bra grejjer, sen en nerdrevning till 23 el. 24 på lilla drevet blir nog kalas
 

Niclas2

Välkänd medlem
15 sept 2008
234
0
16
Jag har kollat på cudneys hemsida nu och jag borde väll ta kitet som heter "1993 to 2003 non rer kit" trots att jag har mekanisk back ?? för det är väll en annan sekundär på de som har elektronisk back ?
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Jag har en likadan skoter som du fast -02:a. Det som står i tur att bli inhandlat för mig är ny kedja samt ett 23 drev.
Men det är klart att det hade suttit fint med ett v-kitt också :)

Hur långt har din skoter gått? (enligt mätaren..)
 

Niclas2

Välkänd medlem
15 sept 2008
234
0
16
Enligt mätaren 520 mil.. införskaffade den i måndags, nära nyskick med back 28000:-. pga det billiga priset har man pengar till ny matta, variatorkitt, nerdrevning (om man vill ta ner 2 kugg till 23 måste man byta kedja ?) samt boyesen Rad...

En liten fråga som krypit fram efter att ha läst en hel del trådar, måste man bestycka om förgasarna om man köper boysen ? vilket munstycke ? går den snålare eller fetare ?
 
Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.278
85
48
Övik
Det blir 3 kugg ner till 23 och då bör du byta eller korta kedjan 2 länkar.

Rotax 800'an är lite tokigt bestyckad original, går för fett på låg- och högvarv men lite snålt på mellan. För att det ska bli riktigt bra med boyesen korgar ska du gå ner ett eller 2 snäpp på lågfart, schimsa upp nålen en skvätt (går inte att justera annars) och gå ner ett eller 2 snäpp på huvud
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Var inne på lynx återförsäljaren nyss och hörde att kolvarna byttes på garanti på alla 01:eek:r.. om det är gjort är det alltså lungt eller ??
BRP är i dag inne på 3'dje generationen av kolvar till 800'a motorn ! :(

Detta innebär att du inte har den senaste generationen kolvar i din motor oavsett om kolvarna är bytta eller inte....

Vidare har BRP vid flera tillfällen även uppdaterat de mycket dåliga kolvringarna, även här har du alltså inte de senaste ringarna.

TIPS : skaffa NYA kolvar & ringar till din motor av senaste modell.
 

Niclas2

Välkänd medlem
15 sept 2008
234
0
16
Jo har läst hela den tråden och är medveten om problemet.. men men jag kör så länge det håller, håller givetvis koll på kolvringarna under tiden.

Har nu fått ett bra pris på en ranger mountain boggie + matta och undrar om man behöver göra stora ingrepp för att det skall pass ??
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Lössnö eller Sport/Hybrid maskin....

Har nu fått ett bra pris på en Ranger Mountain boggie + matta och undrar om man behöver göra stora ingrepp för att det skall passa ??
Nej, inte mycket alls.

Det största ingreppet är väl att du måste förlänga tunneln något.

Sen måste du väl ta och bestämma dig vilket uppträdande du vill att maskinen skall ha beroende på främre boggie infästning i tunneln...

* Enduro 800 ( 121" ) & Adventure 800 ( 144" ) använder sig av samma främre infästnings punkt

* Ranger Mountain 800 ( 144" ) använder sig av en bakåt flyttad främre infästningspunkt ( dock samma boggie som Adventure 800 ! ).



.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
De 2stroke menar är att om du använder Ranger Mountain's fästpunkter så kommer den att ta sig bättre i lössnö då attackvinkeln blir lägre.

Låg attackvinkel = Går bättre i djupsnö

Hög attackvinkel = planar inte upp lika lätt i djupsnö
 

Niclas2

Välkänd medlem
15 sept 2008
234
0
16
ok...om det blir köp så blir det i så fall att flytta bak främre boggifästet då man vill att den skall ta sig så bra som möjligt..