Variatorsetup nytro

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Jag har försökt hitta någon lämplig setup till min nytro för att få lite mindre ryckig karaktär.

Det är ursprungligen en RTX SE från 2009. Den är nerdrevad 1 kugg på lilla drevet och det är 8 kuggs no-slip samt en 144", 44mm matta.

I övrigt verkar den vara original.

Jag vet att jag har sett en tråd här på forumet men jag hittar den inte.

Som sagt så vill jag ha en mindre nervös karaktär så det går smyga runt i skogen med den.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Vad har du för fjäder i primären nu? Gul-Silver-Gul? Du kan byta till en Gul-Rosa-Gul eller Gul-Blå-Gul för att få ned tillslagsvarvet litet. Vad har du för tillslagsvarv nu? Om du har vägarna förbi Tulleråsen så kan du prova min Nytro med något reducerat tillslagsvarv.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Jag har gul-silver-gul (tror det ska vara det original) nu och jag har en gul-rosa-gul från en venture liggandes hemma så jag kan ju börja där kanske. Det är frågan hur mycket skillnad det blir att gå ner från 35 kg starttryck till 30kg...

Minns inte vilket tillslagsvarv jag har nu. Får kolla det ikväll.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Om du redan har en fjäder liggande så går det snabbt att prova. Så ser du om 5 kg är nog eller om du skall göra ett större hopp.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Jag tog och kollade upp lite i min primär nu ikväll. Jag skall ha Blue-Silver-Blue (35 kg) men har White-Blue-White (20 kg). Det vill säga 15 kg skillnad och det har sänkt tillslaget från 3750 r/min till ungefär 2300 r/min.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Var ut och provade idag och det är mer korrekt med ett tillslag på 2700 varv ungefär. Så 15 kg gav 1000 rpm i sänkning. På Phazern så har jag bytt både vikter och fjäder. Den går det att smyga riktigt fint med.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Bara det kunde komma lite mer snö så man kan ut och testa lite. Det blev inget testat alls i helgen då jag "råkade" sticka ut och jaga lite älg som resulterade i en del kötthantering som tog en massa tid... sen lyckades jag ju tidigare i veckan smälla bilen med ett rådjur och mitt trevliga försäkringsbolag hade "missat" att ändra min försäkring från halv till hel när vagnsskadegarantin gick ut vid månadsskiftet så jag får vackert laga skiten själv...jag kan ju inte rekomendera försäkringsbolaget Gjensidige. Nu verkar det ha gått hyffsat bra ändå men det behövs delar för ca 10000:- + lack på huv och skärm åtminstone så nytron får nog lite mindre godis än vad det var tänkt i vinter.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Jag var en sväng på yamaha center igår och som av en händelse så hade de en fjäder som kändes passande. Jag trodde att jag hade en gul-silver-gul fjäder (starttryck 35 kg, sluttryck 116kg) som jag skrev tidigare så utifrån detta så kändes det som att rosa-blå-rosa fjäder (starttryck 20 kg, sluttryck 119kg) skulle bli ganska bra. Lägre tillslag och ungefär samma maxvarv.

När jag började skruva såg jag att jag hade ju en blå-silver-blå fjäder (starttryck 35 kg, sluttryck 101kg)... dessutom har jag inte kollat vad mitt maxvarv var med den fjädern men tillslaget låg runt 3700-3800 rpm.

Jag satte di den nya fjädern i allafall och testade. Tillslaget sjönk till ca 3000 rpm och maxvarvet ligger på 8900-9000 rpm.

Är det för mycket? Den känns att gå gott i allafall och nu går det krypa runt i skogen avsevärt mycket bättre och mycket mindre "digital" (på/av) i uppförandet. Det går säkert finjustera den lite mer men i det stora hela så blev det väldigt bra. Rekomenderas!!!

En fundering dock...
Jag har ju blivit tipsad att byta rullar till 14,5 mm vilket ska sänka tillslaget ytterligare och sen borra ur yttersta niten i varje vikt för att återfå rätt toppvarv. Alltså borde det kanske funka att antingen bara byta rullar alternativt bara sätta i tyngre nitar längst ut på vikterna för att få ner maxvarvet (om det nu är för högt) som bonus borde ju tillslaget kanske sjunka lite till eller?

Vad händer om man joxar på med sekundären? Kan man åstadkomma något vettigt med den? Jag är helt novis angående variatorer som ni kanske märker.

Ny fjäder kostade 328:- för övrigt.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Var ut igen i går i blötsnön och regnet och då höll den sig runt 8600-8800 rpm så det blev kanske ganska bra.

Något som är mindre bra med Nytro är ju att den gillar att ploga snö framför sig. Jag har lagt märke till det tidigare i puder att snön knuffas framför skotern och upp över huven men i går kväll när det var blötsnö och bottenlöst var det lite halvjobbigt. Det var dåligt bett i mattan och det byggdes upp kopiösa mängder snö så det var jäkligt nära att jag satte fast den (å då hade jag nog övervägt att gå hem eller ringt en vän... jag har lite halvdålig rygg efter ett härligt diskbråck för 3-4 år sedan). Men full gas och viktförskjutning bakåt gjorde susen...förutom att jag inte såg ett dyft tillslut pga all snö som packats framför lyset. Detta löstes lite snabbt mha att sätta en kraftig pannlampa runt rutan då jag inte fick fast den på hjälmen. Extraljus skulle vara bra att ha.


Jag funderar om en såndär float plate kanske skulle stå på någon inköpslista inom snar framtid. Vad är era erfarenheter av dessa?