Jag var en sväng på yamaha center igår och som av en händelse så hade de en fjäder som kändes passande. Jag trodde att jag hade en gul-silver-gul fjäder (starttryck 35 kg, sluttryck 116kg) som jag skrev tidigare så utifrån detta så kändes det som att rosa-blå-rosa fjäder (starttryck 20 kg, sluttryck 119kg) skulle bli ganska bra. Lägre tillslag och ungefär samma maxvarv.
När jag började skruva såg jag att jag hade ju en blå-silver-blå fjäder (starttryck 35 kg, sluttryck 101kg)... dessutom har jag inte kollat vad mitt maxvarv var med den fjädern men tillslaget låg runt 3700-3800 rpm.
Jag satte di den nya fjädern i allafall och testade. Tillslaget sjönk till ca 3000 rpm och maxvarvet ligger på 8900-9000 rpm.
Är det för mycket? Den känns att gå gott i allafall och nu går det krypa runt i skogen avsevärt mycket bättre och mycket mindre "digital" (på/av) i uppförandet. Det går säkert finjustera den lite mer men i det stora hela så blev det väldigt bra. Rekomenderas!!!
En fundering dock...
Jag har ju blivit tipsad att byta rullar till 14,5 mm vilket ska sänka tillslaget ytterligare och sen borra ur yttersta niten i varje vikt för att återfå rätt toppvarv. Alltså borde det kanske funka att antingen bara byta rullar alternativt bara sätta i tyngre nitar längst ut på vikterna för att få ner maxvarvet (om det nu är för högt) som bonus borde ju tillslaget kanske sjunka lite till eller?
Vad händer om man joxar på med sekundären? Kan man åstadkomma något vettigt med den? Jag är helt novis angående variatorer som ni kanske märker.
Ny fjäder kostade 328:- för övrigt.