Hej, som nybliven polarisägare tänkte jag att jag borde lära mig lite om hur skotern ska skötas för största möjliga nöje. Jag letade därför rätt på servicemanualen och tänkte att det kanske är fler som vill kika på den. Så passa på att ladda hem den medans det är möjligt genom länken nedan. Det handlar alltså om Polaris alla modeller mellan 96-98.
1996-1998 Polaris Snowmobile Repair Manual
-------- Till admin: Hoppas att jag inte bryter mot några regler om länkar och uppladning etc genom ovanstående inlägg, ta i så fall bort länken. -----------
Sen har jag en fråga när det gäller skötsel och underhåll av en SKS 700 97:års modell. Skotern jag köpt har gått 680mil och verkar vara i helt ok skick. Det är bytt packboxar och vevhuslager vid 400 mil efter ett missöde med en lös tändhatt som trycktes fast av bara farten med ett vevhus fullt av bränsle, det sa tydligen POFF rätt rejält!!! Men annars är det inget gjort på motorn vad jag vet.
Anledningen till att jag frågar är att jag och sambon med våra två barn tänkt ha skotern i stugan för att kunna komma ut på lite längre turer i terrängen. Oftast så kommer vi köra själva med en skoter och pulka, så vi vill helst undvika att bli stående någonstans i fjällvärlden med en havererad skoter.
Det jag kommit att tänka på är att:
- Ta med extra variatorrem
- Ta med två nya tändstift
- Ta med lite verktyg
- Ta med mobiltelefon och kolla täckningen då och då
- Fick tips att ha med en flaska glykol om det skulle råka sig så att skoter skulle koka efter bristande kylning, bra att ha nått att fylla i så fall
- Inte avvika från "vältrafikerade" leder allt för mycket
- ....
Tar alltså tacksamt emot alla tips på förebyggande åtgärder, exempelvis vanliga maskinella fel som man kan hålla koll på och serva i förväg, samt sånt man kan ha med som säkerhet!
//Mattias
-----------
Mitt nick skoterkungen är aningens ironiskt menat, är 40 år ung och har just köpt min första skoter.... det känns ju lite kungligt i och för sig!
1996-1998 Polaris Snowmobile Repair Manual
-------- Till admin: Hoppas att jag inte bryter mot några regler om länkar och uppladning etc genom ovanstående inlägg, ta i så fall bort länken. -----------
Sen har jag en fråga när det gäller skötsel och underhåll av en SKS 700 97:års modell. Skotern jag köpt har gått 680mil och verkar vara i helt ok skick. Det är bytt packboxar och vevhuslager vid 400 mil efter ett missöde med en lös tändhatt som trycktes fast av bara farten med ett vevhus fullt av bränsle, det sa tydligen POFF rätt rejält!!! Men annars är det inget gjort på motorn vad jag vet.
Anledningen till att jag frågar är att jag och sambon med våra två barn tänkt ha skotern i stugan för att kunna komma ut på lite längre turer i terrängen. Oftast så kommer vi köra själva med en skoter och pulka, så vi vill helst undvika att bli stående någonstans i fjällvärlden med en havererad skoter.
Det jag kommit att tänka på är att:
- Ta med extra variatorrem
- Ta med två nya tändstift
- Ta med lite verktyg
- Ta med mobiltelefon och kolla täckningen då och då
- Fick tips att ha med en flaska glykol om det skulle råka sig så att skoter skulle koka efter bristande kylning, bra att ha nått att fylla i så fall
- Inte avvika från "vältrafikerade" leder allt för mycket
- ....
Tar alltså tacksamt emot alla tips på förebyggande åtgärder, exempelvis vanliga maskinella fel som man kan hålla koll på och serva i förväg, samt sånt man kan ha med som säkerhet!
//Mattias
-----------
Mitt nick skoterkungen är aningens ironiskt menat, är 40 år ung och har just köpt min första skoter.... det känns ju lite kungligt i och för sig!
Last edited: