Vilka märken har tillfört något till oss?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Såg att det startades en "skitsnckartråd" här.

Så nu tänkte jag att man kan skriva en lista på märken som ligger "framför" och faktiskt utvecklar sporten, vilka märken som "testar" och ger oss nya bra lösningar på saker och ting?

Eftersom jag är väldigt grön av naturen, så har jag inte så bra koll på vad andra märken har tillfört och inte (vem som förkänar äran) men jag börjar väll med lite arctic: (rätta mig om jag har fel någon:)

Arctic: Glidboggie, aluminiumchassie och framförallt A-armar...

Någon annan?
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
polaris med deras fram dämpning ifs heter dom va? fast det var iof ganska länge sedan nu... men dom tillförde något iaf!
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Även D.E.S.S. ett "riktigt" stöldskydd kom väl BRP med.. (?)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Polaris komme med Perc om jag inte har missuppfattat
vill inte vara petig men var väll endå ski-doo som var först med det?
i alla fall att motorn snurrar baklänges.


ski-doo först med direktinsprutning.(på en tvåtakts skoter)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Om man ändrar vinkel på det hela då. Vad har skotertillverkana tillfört oss ALLA.

A-armar sitter på alla dagens maskiner (nästan), så även aluminiumchassie, glidboggie.

PPS boggie sitter väll bara på lynx och är ingenting som de andra tillverkarna tar efter, så även DESS:en.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Om man ändrar vinkel på det hela då. Vad har skotertillverkana tillfört oss ALLA.

A-armar sitter på alla dagens maskiner (nästan), så även aluminiumchassie, glidboggie.

PPS boggie sitter väll bara på lynx och är ingenting som de andra tillverkarna tar efter, så även DESS:en.
(kopierat från annat forum)
melmaq skrev:
Lynx is the shit, så nu när de e avklarat sååå...

Storasyster har släppt sin 2011 Race släde nu och där så sitter de en ny boggie,
därför poster jag detta,
Lynxens boggie anses av många vara den bästa,
och många nordamerikaner har suktat efter dem i sina RS maskiner,
men här kom iaf de närmsta svaret de har producerat hitintills..

Såg en bild i slutet på förra säsongen, en bild på Emil Öhman som var ute och testade en prototyp av just denna boggie..

Hur som här ett citat från en av Racing killarna på DOOTalk,
och så la jag rabarber på lite bilder..


markusvt:
This is not a little tweak, it is a big change from the past.

* New front arm.
* New rear arm.
* Lower center shock mounted on cross bar, (not pivot).
* Pivot of rear shock moved to top of arm, (shock almost horizontal).
* Dual springs on center shock.
* Rear arm coupling improved again over 2010, (you could bend bolts on 2010, I don't think so on 2011).
* 2011 back to adjustable rear coupling, (new CAM axle).
* Beefier rails in rear.
* Different idler wheels on upper rear arm.
* Valving, pivots, springs calibrated to match.


On the 2011 prototype, reduced kick, very flat over jumps, improved holeshot over the 2010.

This is not a Lynx, but it has all of the right stuff in there !












 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
4takt va väll inte arctic heller först med? Va väll nån gammal hjulboggie historia som hade 4takt på 60-70?

Edit: Däremot vet jag att jag läst att arctic varit först med 4t turbo.

Och så har vi ju batterilös insprutning.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Vi kan ta de viktigaste frågorna.
Vem var först med tvåtaktstrippel?
Vätskekylning (inte race)?
Insprutning?