Vilken 44:a matta ska jag köpa?

Archer

Medlem
27 feb 2013
43
0
1
Luleå
Hej!

Har en Renegade 600 sdi från -07 som jag tänkt byta matta på. En 44:a matta ska det bli, men vilken matta ska jag köpa? Tar gärna emot rekommendationer och är det stor skillnad mellan de olika mattmärkena? Kommer nog att köra ca 50/50 vad gäller led och lössnö.

Vidare har jag tänkt dreva ned den två kuggar i samband med mattbytet. Krävs det specialverktyg eller grejar man det hemma i ladan om man är normalbegåvad? Dvs både mattbyte o omdrevning. Har ingen större erfarenhet av att skruva i skotrar, men hittade en guide (här på forumet) på hur man går till väga.

Tacksam för svar!
/J

skotersimon

Välkänd medlem
26 okt 2010
108
0
6
Jag har en likadan skoter och jag köpte en 44:as Camoplast Cross-country och jag är väldigt nöjd med den mattan. Det blev stor skillnad jämfört mot originalmattan, gräver riktigt bra i lössnö! I samband med mattbytet så drevade jag ned från 21/43 till 19/43 och jag fick byta kedja också pga att originalkedjan blev för slak :)

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Joo du kan byta allt hemma. hiss upp den i röven eller vissa lägger den på sidan. man kan vara själv när mab tar bort den men jobbigt om man e ensam när boogien ska tebax!!

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
beror ju på hur mycket det kostar.. men håll utkik på blocket det kanske finns nån nybeggad matta där? MYCKET billigare de :) o du måste ju räkna med hur mycket mattan kostar + frakt o en matta väger en del och så + tullen men det brukar nog löna sig att beställa därifrån men du får räkna ut det!
Jag sku satsa på en nybeggad matta jag :)

Archer

Medlem
27 feb 2013
43
0
1
Luleå
Ja, en nybeggad matta är helt klart av intresse. Någon som vet om även skotermattor märks med tillverkningsdatum på samma sätt som bildäck så man inte köper någon gammelmatta.