Wiseco eller org Kolvar?

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Om det är gjutna orignal kolvar så är ju igentligen Wiseco lite stadigare med tanke på att dom är smidda kolvar.

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Såååå många som tycker olika i detta ämne..... själv köpte jag Wiseco till min trippel!

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Med wiesco och alla andra smidda kolvar ska man vara jäävligt noga med varmkörning eftersom dessa i regel expanderar fortare

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
En sak som många underskattar med varmkörning är att hela vevhuset inkl axel bör varmköras. Om man gör detta så har det ingen betydelse vilken kolv man kör på eftersom den ändå hinner bli varm långt före vevhuset och vevaxel.

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Wiseco kräver ett mycket stort kolvspel, vilket innebär att motorn får symtom
= "utslitna kolvar" (för små) innan KOVARNA blivit varma.
Nästa komplicerande faktor är att 1000 sdi inte har någon termostat som orginal.
Detta innebär att motorn kommer att kunna arbeta hårt, med en motortemperatur allt mellan 15-20 grader och till templarmet ljuder. (vet ej när larmet går)

Jag rekomenderar orginalkolvar, speciellt till denna motor.

//

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Wiseco kräver ett mycket stort kolvspel, vilket innebär att motorn får symtom
= "utslitna kolvar" (för små) innan KOVARNA blivit varma.
Nästa komplicerande faktor är att 1000 sdi inte har någon termostat som orginal.
Detta innebär att motorn kommer att kunna arbeta hårt, med en motortemperatur allt mellan 15-20 grader och till templarmet ljuder. (vet ej när larmet går)

Jag rekomenderar orginalkolvar, speciellt till denna motor.

//
Jag tynar inte skotern innan den blivit varm så då bör det väl inte vara någon fara eller! Jag har även planer på att montera på en tempmätare oxå!!