Yamaha matta vs stötdämpare formula 500

JovEN

Medlem
13 feb 2009
20
0
1
Söråker
Hallå! Tänkte höra efter om man på något sätt kan höja upp (eller stummare?) boggin lite, eftersom mattan verkar ta i för när man kör där det är hårt t.ex. väg eller packad led så hör man hur mattan tar i.
Gjorde då den chockerande upptäckten att det sitter en yamaha matta på min ski doo (Ski-aha blir det väl då?).
Eller att det kanske är så att yamaha mattan inte är proportionerlig i förhållande till ski doo mattan?
Sen kan jag lika gärna passa på att fråga vad måttena är till mattan. Original så är väl kammarna väldigt små, så hur stora kammar ska man ha för att man klarar sig när det blir puderåkning i fjällena? Skotern är för övrigt en Ski doo Formula 500 årsm. -98
 
Last edited:

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Om det är hårt och det låter så är det normalt. Samma sak händer på farsans Formula och även på min skoter..
På farsans Formula sitter det 34mm kammar.
Det ska inte spela någon roll om det är en Yamaha eller Ski-Doo matta bara den har rätt mått.
Mattmåtten är 307*38*(Kamhöjd).. Jag vet inte vad som är max kamhöjd är men 34mm går in.
 

JovEN

Medlem
13 feb 2009
20
0
1
Söråker
Om det är hårt och det låter så är det normalt. Samma sak händer på farsans Formula och även på min skoter..
På farsans Formula sitter det 34mm kammar.
Det ska inte spela någon roll om det är en Yamaha eller Ski-Doo matta bara den har rätt mått.
Mattmåtten är 307*38*(Kamhöjd).. Jag vet inte vad som är max kamhöjd är men 34mm går in.
Okej men kollade på mattan idag och märkte att på kanterna av mattan så är det ganska nött, flertal kammar borta. Lär väl åka på att köpa en matta men men nåt man får leva med. Men vilken sorts matta är bäst till förhållande till priset? Har hört att ripsaw mattorna är bra
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
1. Hur bred är din matta?

2. Ripsaw är bra på led men värdelös i puder om man ska lyssna på "alla" andra.
Jag har dock köpt en själv och ska testa om det verkligen stämmer ;)
Jag kan rekommendera Camoplast Cobra, grym matta men dyr.
 

JovEN

Medlem
13 feb 2009
20
0
1
Söråker
1. Hur bred är din matta?

2. Ripsaw är bra på led men värdelös i puder om man ska lyssna på "alla" andra.
Jag har dock köpt en själv och ska testa om det verkligen stämmer ;)
Jag kan rekommendera Camoplast Cobra, grym matta men dyr.
Ska fan kolla i morgon, pga att skotern inte står hemma för tillfället. Men vet du av något hemsida som har ett stort utbud av mattor eller reservdelar över huvud taget. Ska det bli riktigt gjort så gör det själv som man säger.