yamaha Phazer kallstart

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Hej! Nu har min skoter stått ute ett tag i stugan, jag är inte där men mina föräldrar är och skulle idag lasta den. Men den vägra starta, det har varit rejält kallt så det är väl inte så konstigt.

Några tips för att få igång den, vill gärna ha hem den till helgen.

Mvh

freedee

Välkänd medlem
26 okt 2009
178
0
6
HärligaHärjedalen
Hej! Nu har min skoter stått ute ett tag i stugan, jag är inte där men mina föräldrar är och skulle idag lasta den. Men den vägra starta, det har varit rejält kallt så det är väl inte så konstigt.

Några tips för att få igång den, vill gärna ha hem den till helgen.

Mvh
Bort med stiften å skvimpla i lite soppa.. men låt den gå varm innan den körs med..

Lynx 00

Välkänd medlem
11 feb 2008
216
0
16
Östersund
eller tar man fram kupevärmaren o värmer ett tag fungerar alltid o man bör inte kallstarta om det är kallare än -30 har jag hört risk för motorskador

freedee

Välkänd medlem
26 okt 2009
178
0
6
HärligaHärjedalen
Kan ju kolla så att det inte sitter massa snö/is kvar i boggien.. kan ju lätt frysa ihop när det e så här kallt..svårt att få en kupévärmare varm när det e så här kallt åxå..

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
eller tar man fram kupevärmaren o värmer ett tag fungerar alltid o man bör inte kallstarta om det är kallare än -30 har jag hört risk för motorskador
Okej, ja men måste få upp den på släpet bara, de handlar om att köra typ 20 meter. Så det borde väl gå att starta då. Får prova imorgon med diverse. :)

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Drar den runt startmotorn ens? Finns det ström i batteriet? Om inte:

Ta in & ladda upp det el kör med startkablar från ett annat batteri.

Sen är de bara gnugga. Nog ska den smälla igång

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Om den absolut inte går igång och din pappa inte orkar lyfta upp den själv.
Backa släpvagnen så nära som möjligt. Haka ena änden av ett spännband på något bra ställe på skotern och andra änden i vagnen, sen börja "spela" upp den på vagnen. Det tar tid och är nog minst lika jobbigt som att lyfta upp den själv, men man sparar ryggen.
Gjorde det med en bil en gång när spelet gick sönder.

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Hade samma problem med min över nyår när det var kallt, prova att ta in batteriet i värmen en stund och samtidigt ta en hårfön eller liknande och blås på motorn!

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Den gick igång och står nu inne i garaget. Dom tänkte precis ge upp och det var typ sista försöket, det tog emot men den startade iaf. Skönt. Tack för hjälpen

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Jo vi märkte det, så det var skönt att jag slapp göra det:p
Sen så sitter ju verktygen åt helvete dåligt också. Längst fram, sjukt svår att få loss med små spännen. Bildas ju is i spännena så fort man får lite snö upp på dom.

Thoolix

Ny medlem
18 jan 2010
2
0
1
Kiruna
Har kört 290 mil med min phazer och för första gången startade den inte igår (-29,3).
Satte en kupévärmare under skotern och två filtar över och väntade i 2 timmar sen startade den direkt utan problem trots att jag laddat ur batteriet ganska så ordentligt vid första försöket. Dock vet jag inte vad man ska göra om man tex är i en stuga utan el ??