yamaha sm 340 startar inte

yamaha34095

Medlem
6 jan 2013
14
0
1
arvika
har en yamaha sm 340 som inte startar, det är gnista på båda stiften, men den får ingen bensin, och när jag drar i snöret så blinkar inte ens lampan till, tips på vad som är fel?

lampan är hel!

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Du skriver ju problemet själv i princip, Får den ingen soppa startar den inte.
Och det är inte säkert att lampan blinkar till bara för att du drar.

Kolla om du får fram soppa till pumpen, kolla om du får soppa efter pumpen.

Får du inte fram soppa till pumpen kan den ha torkat igen, testa blåsa i tanken. Sen kan du kolla vakumslangen till den så den är hel.
Får du soppa fram till förgasarna så ta isär dem och rengör med tryckluft.

yamaha34095

Medlem
6 jan 2013
14
0
1
arvika
ja men undrade lite på varför den inte får nån bensin, jag får kolla om det är soppa i förgasarn då, den har ju stått still några år så det kan ha frusit nånstans.

hur många liter går det i tanken tro?

yamaha34095

Medlem
6 jan 2013
14
0
1
arvika
den har varit avställd sen 2002-09-02 och vi fick den av min morbror för några år sedan. Vi körde 2-3 vintrar sen ställde vi ner den, sen dess har den stått under ett träd i några år. Vill få igång den nu för min svärfar köpte en polaris härom dagen, då blev jag lite smått sugen! vill ju ha nåt att leka med, men nu är jag bara fjuttiga 17 år och inte skruvat skoter så mycket. Så jag uppskattar alla tips och all hjälp jag kan få!

yamaha34095

Medlem
6 jan 2013
14
0
1
arvika
Du skriver ju problemet själv i princip, Får den ingen soppa startar den inte.
Och det är inte säkert att lampan blinkar till bara för att du drar.

Kolla om du får fram soppa till pumpen, kolla om du får soppa efter pumpen.

Får du inte fram soppa till pumpen kan den ha torkat igen, testa blåsa i tanken. Sen kan du kolla vakumslangen till den så den är hel.
Får du soppa fram till förgasarna så ta isär dem och rengör med tryckluft.
men hur får man pumpen att gå om man inte har eldriven pump?

yamaha34095

Medlem
6 jan 2013
14
0
1
arvika
om jag häller benisn i spjällhuset och drar i snöret efter, då startar den och går i några sekunder, och det kommer bensin ut från tanken, den syns på bränsleledingen och filtret, har provat bonnpompen och det är inte tätt så bensin suger den in bra! men vart ifrån pumpar det då?

lite klumpigt skrivet men hoppas ni förstår :)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Då är ju problemet att du inte får fram soppan, byt vakumslangen, rengör förgasarna, ta upp soppa pumpen och smörj upp den och prova igen.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Kolla så det inte läcker också...om du säger att du ser bensinen gå ut från tanken men det inte kommer fram så är ju risken att det är nån slang som läcker eller pumpen. Kolla om det kommer bensin om du lossar slangen vid förgasaren och så har du nån att dra i starthandtaget.

yamaha34095

Medlem
6 jan 2013
14
0
1
arvika
japp, men jag provade att blåsa med tryckluft i bränsleingången och då var det helt tätt, så jag orvade att lossa på muttern under, då hände inget men när jag tog ur munstycket så blev det ett jävla liv!