Yamaha Viper mtn -04~

Yamaha_Frälst

Ny medlem
5 sept 2008
4
0
1
Piteå
Tjenare, är i skoterköpar tagen och hadde tänkt mig en Yamaha.

Till problemet, om man ska kalla det ett problem. Jag skulle själklart helst köpa mig en Rx1 Apex eller liknande men då min budget inte riktigt tillåter ett så extravagant köp. Har jag siktat in mig på en Viper MTN, av lite obestämd årsmodell.

Det jag nu tänkte var att hur mycket är dessa skotrar värda idag?

Vi tar ett Pris exempel, en -04:a som gått mellan 400-550 mil. Relativt ny matta 44-51 mm kammar eller liknande. Väl utrustad med Back, elstart samt slides no-slip hjul etc.

Sitter på blocket och kollar dagligen men dessa skotrar vara ovanliga eller så tycker ägarna för bra om dem. För inte hittat många av Viper i MTN utförande.

Även interserad av om ni vet vart man skall söka efter tips och trix för vad man bör kolla upp vid ett köp av en bättre begagnad Viper mtn.

Kan inte komma på mer i nuläget att fråga om, så hoppas att några av er kan hjälpa mig med dessa frågor :)

Tack på förhand. :beer:

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Köpes tips:
Kolla variatorn, rullarna framförallt, vikterna kan vara lite knepiga att se.
Lyft variatorn rakt uppåt och tryck litegran neråt för att kontrollera bussningarna/glapp.
Vrid styret höger vänster för att kolla styrleder osv för ev. glapp.
Insugs gummina kan man kontrollera efter sprickor, men vad jag vet har Yamaha aldrig haft problem med sprickor i gummina, visst något fall men sällan.

Priset är ganska svårt att fastställa eftersom de är ganska varierande i pris.
Men ju mer utrustad så som Back, elstart, NoSlip drivhjul, och dylikt ger ett högre pris vilket förstås säger sig själv.

Kanske någon kan fylla i något jag missat? :)

Yamaha_Frälst

Ny medlem
5 sept 2008
4
0
1
Piteå
Hehe, Tackar groggen.... men dig fick jag svar av på Ventrilo tidigare idag :D
Tänkte som få mig några fler uttalande även om jag uppskattar att du svarade här :]

Så fler svar skulle vara mycket uppskattat

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Viper MTN är en mycket bra maskin, Riktigt lätt körd och går bra orginal, grym med pipor! ;)

Men ta och kolla efter allt i boggien, kolla så att det inte finns sprickor eller dylikt. Kontrollera dämparna bade i framvagnen och bak. Kolla mattan hur den ser ut.

Men som sagt, Varenda viper mtn eller alla vipes är på tok för dyra, överpris som fan. Men grym skoter.

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Håller med allt utom det du säger om priset, dom har verkligen rasat i pris senaste året.. Får en riktigt bra för 45-50 och då är det värt varenda öre

Viper MTN är en mycket bra maskin, Riktigt lätt körd och går bra orginal, grym med pipor! ;)

Men ta och kolla efter allt i boggien, kolla så att det inte finns sprickor eller dylikt. Kontrollera dämparna bade i framvagnen och bak. Kolla mattan hur den ser ut.

Men som sagt, Varenda viper mtn eller alla vipes är på tok för dyra, överpris som fan. Men grym skoter.

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Boggen 77: Okey du har rätt de där med priset då :p Men det finns många på blocket än idag som har "fantasi priser" Alltså 58-65k har man ju sett många viper mtn´s ! Det är gode dyrt. Men ska man ha kvalité så kostar det :D Man får ju nästan en -06 F7 som exempel för priset vad en -04:as viper kostar.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hehe Arctic vs Yamaha , som att jämföra Äpplen och Päron. Den ena lätt och fin skruva ihjäl dig, den andra köra ta lös köra ta lös.. :p Utom MM iofs :) Skulle nog hellre sikta på en RX'1a, slipper du tanka så d***** ofta, för vipern den kan ta soppa... blir ju lite tyngre men men...

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Precis det är inga privata som tar fantasi priser direkt.. men företag däremot tar ut en hel del och det gäller alla märken /modeller

Köpte min 06as F6a för 61,500kr och har sett en -04as viper er för 77.000kr av företag.

Berrabus

Välkänd medlem
5 okt 2008
150
0
6
Kiruna
Hej, Här finns det en viper mountain -03 som är fullutrustad som gått som i kiruna och gått 460 mil för bara 47.000kr. prova ring på den!!
Det kan ju inte vara nå skillnad mellan en 03 o en 04.