kompressions frågor!

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
1:a frågan:
det brukar finnas rekomenderade komp-värden på modeller, är komp-värdena menade för kall eller varm motor?

2:a frågan:
Får man bättre komp med varm eller kall motor på en 89as indy 400 med kimpex kolvar i?

3:e frågan:
Är 7.5 kilos komp för lite? har sett att många skotrar har kring 10 kilo o till o med mer, såg nån som skrev att de minst skulle ha 8.4 kilo stämmer detta?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
är komptrycket 7,5kilo så ska den gå på det. många som pratar om komp på 10 och mer pratar oftast om kompförhållande.
 

Braak

Välkänd medlem
24 okt 2010
194
0
6
Skellefteå
Det är väldigt stor variation mellan olika kompmätare så vad det visar på just din mätare säger igentligen inte så mycke.... Det som är absolut viktigast när du kollar kompet är att du har samma värde i båda cyllarna (+ - nåra hekto så klart) Har själv varit med om att kompet har varierat 3 kg på samma maskin med olika mätare så....
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Lufttemp, höjd över havet, lufttryck, kraft i armarna, mätaren, mm...

Många saker avgör och som sagt, att det är jämnt är det viktigaste.
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
grejen är bara att jag tycker att den har så dåligt bottendrag jämfört med förra året. och vi mätte upp en 82:as skidoo scandic 340 och den hade 10kg med samma mätare
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
1:a frågan:
det brukar finnas rekomenderade komp-värden på modeller, är komp-värdena menade för kall eller varm motor?

2:a frågan:
Får man bättre komp med varm eller kall motor på en 89as indy 400 med kimpex kolvar i?

3:e frågan:
Är 7.5 kilos komp för lite? har sett att många skotrar har kring 10 kilo o till o med mer, såg nån som skrev att de minst skulle ha 8.4 kilo stämmer detta?
Stor risk att motorn behöver nya burkar. Svågerns indy 650 med 7,5 på mätaren hadde tagit en kolv. 8,5 är ok. Normalt comp förhållande är 11,5:1,måste mäta cc med olja när kolven är i topp och plussa på cyliner volymen och sedan dela med volymen i förbänningsrummet= comp förhållande. kör hårt.....
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.692
825
113
Kramfors
7,5 låter lågt men jag vet inte vad det ska vara på denna heller. Om kolvarna gått lite behöver du bara byta ringar för jag är osäker på hur bra kvalle kimpexringarna har så dom kan evnt hålla lite mil. Men kolvarna bör hålla minst 500 mil gissar jag. När du sätter in kimpexkolvar måste man noga kolla vassheter på ringarna och ringgapet för det brukar vara lite si och så på dom kolvarna! Jag har varit med om kimpexkolvar som ringarna inte ens gått in i spåren på så man fått slipa ur ringspåret och ringarna hade vassa skägg på sig! Så om du har tur har bara ringarna fastnat i spåren och tappar därför komp.

Om den är höjd i utblåset (portad) får man lägre komptryck. Ex på min thundercatt som är våldsportad så ger den org ca 11,7 i komptryck med dom flesta mätare som man gängar fast. Men nu med högre durr ger den 9,7-10kg trotts höjt kompförhållande. Höjer man enbart kompförhållandet brukar även komptrycket höjas nästan lika mycket.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
7,5 låter lågt men jag vet inte vad det ska vara på denna heller. Om kolvarna gått lite behöver du bara byta ringar för jag är osäker på hur bra kvalle kimpexringarna har så dom kan evnt hålla lite mil. Men kolvarna bör hålla minst 500 mil gissar jag. När du sätter in kimpexkolvar måste man noga kolla vassheter på ringarna och ringgapet för det brukar vara lite si och så på dom kolvarna! Jag har varit med om kimpexkolvar som ringarna inte ens gått in i spåren på så man fått slipa ur ringspåret och ringarna hade vassa skägg på sig! Så om du har tur har bara ringarna fastnat i spåren och tappar därför komp.

Om den är höjd i utblåset (portad) får man lägre komptryck. Ex på min thundercatt som är våldsportad så ger den org ca 11,7 i komptryck med dom flesta mätare som man gängar fast. Men nu med högre durr ger den 9,7-10kg trotts höjt kompförhållande. Höjer man enbart kompförhållandet brukar även komptrycket höjas nästan lika mycket.
Om man höjer durationen(portar) avgasporten sänkts den korrigerade compen, delvis de tryck som mätaren visar. Ett kompförhållande är alltid statiskt delvis ändras inte vid porting. Höjs delvis något vid borrning(ö.d). Om man gör en "trail portning" så bör man plana toppen lite för att få tillbaka rätt tryck i motorn. Ex: org 11.5:1 i komp förhållande, trail portad måste man kanske höja komp förhållandet till 13.0:1 för att få tillbaka samma grund komp som den hade org. Men att öka komp förhållandet(minska volymen i toppen) till 13.0:1 på en org motor kan sluta med spikningar, delvis motorn kräver bättre bränsle(mer kyl förmåga) CCR eller korrigerat kompförhållande mäts med volymen i toppen + den volymen som cylindern har från överkant på avgasporten. CR kompförhållande är den volym som ryms i toppen med kolven i topp. Ex: 32cc+cyl volym 350cc/32=11,93:1. Normalt CCR är ca 6,8:1, CR 11,5:1 mätaren ca 10kg. Det här med mätare kan diffa +/- ett kg.

Sen kan man diskutera "topp design" i dagar! Sq höjder, sq area, vevhus volym osv men det här är lite grunder.