Problem med boggie-dämparen ZR800...

KingPin

Medlem
25 feb 2007
28
0
1
The Norrland
Har stora problem med främre boggidämparen, axeln som går mellan boggiskenorna kröks och blir omöjlig att få ur. Dom orginalmonterade alu-plattorna har spruckit för länge sen - har gjort egna stålplattor som verkar hålla bättre. Även det övre fästörat på dämparen lossnar varje säsong, har svetsat det 2-3 gånger under åren men likväl lossnade det på ett annat ställe i helgen. :mmph:

Hur ska man få detta att hålla för ledkörning egentligen?
Här är en bild på skrotet:


Går det att ta axeln från nån nyare stadigare modell, typ F7 eller?
Har ZR800 crosscountry/sno pro annorlunda lösning?
På min ZR600 -98 jag hade tidigare var det inga som helst problem med främre boggidämparen, har dom verkligen försvagat konstruktionen?

Vad ska man göra?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hur kan du få sådan kraft på dämparen ?

Max ihopfjädrad -> Genomslagsgummit längt fram vid böjen på railsskenorna ska ta mot främre armen innan man bottnar dämparen. -> "Ingen" belastning på dämparen.

Max utfjädrad -> Balatarem blir fullt spänd senast precis innan dämparen är max utfjädrad. -> "Ingen" isärdragande belastning på dämparen.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Tjena. Var har du fjädern som ska sitta på den främre dämparen utan den belastar du dämparen nå jäv--st.
ehmz jag som e dum men själva axeln uppe och nere belastas inte ngt mindre av att du har en fjäder i mitten? :) möjligen att det blir en "mjukare" påfrestning, dock är det inte en anledning till att man inte ska ha ngn fjäder.


"OT"
på min zr440 -98 hade axeln gått av (nedre vid boggieskenan) och fjädern var delad i två, har en polare som är svetsare så vi testade att svetsa fjädern o sätta tillbaka den och bytte axeln, skotern gått ca 80 mil hård ledkörning sen dess och den håller hör o häpna. "end of OT"
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är dämparen okej då?
Testa så att du kan trycka ihop den helt utan att det tar stopp på vägen.
Det är en gasdämpare med flytande skiljekolv, om tätningen runt skiljekolven läcker kan skiljekolven flytta sig, kolvstången krockar då med skiljekolven när dämparen går ihop. När dom krockar blir det helt stumt och då går nånting sönder...
 

KingPin

Medlem
25 feb 2007
28
0
1
The Norrland
Är dämparen okej då?
Testa så att du kan trycka ihop den helt utan att det tar stopp på vägen.
Det är en gasdämpare med flytande skiljekolv, om tätningen runt skiljekolven läcker kan skiljekolven flytta sig, kolvstången krockar då med skiljekolven när dämparen går ihop. När dom krockar blir det helt stumt och då går nånting sönder...
Där kan vi ha något! Har provtryckt den tidigare utan att märka nåt speciellt men nu går inte kolven in helt verkar det som....ca 4cm av kolven vägrar att tryckas in - det fjädrar tillbaka rejält när man närmar sig bottenläget....som att ha nån form av genomslagsgummi i dämparen.
Har iaf köpt komplett beggad boggie från en -01 ZR600 så nu klarar man sig den här säsongen :)
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Svar till ULMERKOTT.Det jag menar är att dämparen inte axlar eller fästen/stag tar mer stryk.Men som du ser på bilden så är dämparen ( kolvstången ) ihopsvetsad ( repad ) detta innebär kanske att dämparen har blivit kortare och saknar dessutom genomslagsgummi vilket "kan" relatera till att skiten bottnar och vad innebär detta ??? jo att förmodligen så kröker man en axel så småningom. Detta är bara en spekulation från min sida men jag tror inte att jag är ute på en så lång cykeltur.