Hur funkar vikterna i variatorn?

6 mar 2011
32
0
1
Hudiksvall
tjena, jag funderar vad vikterna gör, vad gör om man har lättare vikter eller tyngre? vad blir skillnaden och vad är dom till för? Jag har ingen aning om hur vikter funkar, så jag är hemskt tacksam för svar!

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Hade samma fundering som du, då hittade jag den här föredömliga beskrivningen av melmaq här på forumet! http://melmaq.inc.se/(klicka på TRA RAMP FUNCTION längst upp till vänster om d inte startar direkt.)

Där har du iaf en TRA primär, andra variatorer har säkert andra dealjlösningar men principen lär va den samma.

swedetrail

Aktiv medlem
31 mar 2009
88
0
6
Sundsvall
Jo funktionen är den samma men konstruktionen skiljer. Ett väldigt generellt svar är att vikterna tillsammans med fjädern bestämmer vilket tillslagsvarv du får och hur snabbt den växlar ut. Kombinationerna är oändliga med olika vikter, profiler och kombinationer med fjädrar.
Sök efter rekomendationstabeller på nätet, antar att du har en P-85 och det heter Primary Clutch på utrikiska.

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Jo funktionen är den samma men konstruktionen skiljer. Ett väldigt generellt svar är att vikterna tillsammans med fjädern bestämmer vilket tillslagsvarv du får och hur snabbt den växlar ut. Kombinationerna är oändliga med olika vikter, profiler och kombinationer med fjädrar.
Sök efter rekomendationstabeller på nätet, antar att du har en P-85 och det heter Primary Clutch på utrikiska.
På en tra har vikterna ingenting med islag att göra! Bara ramperna och fjädern du kan ändra det på.

Zozodafolda

Aktiv medlem
7 nov 2010
50
0
1
Kiruna
tja jag har en polaris SB 08 CFI har bytt fjäder till 140 bör jag då vikta om också för att få bättre tillslag. var någon som sa att eftersom min är nerdrevad så ger nya drevningen ingen effekt när jag inte har bytt vikter?

funderade lite på frågan isaclambertsson skrev i början här om vikternas vikt, högre tillslag med lättare vikter eller tyngre?

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
På en tra har vikterna ingenting med islag att göra! Bara ramperna och fjädern du kan ändra det på.
Om vi säger så här då , som exempel !! , om du nu viktar på varje arm 10g , menar du att inslags varvtalet inte ändras då om du inte ändrar några andra parametrar i variatorerna ???? .

:ciao:

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
tja jag har en polaris SB 08 CFI har bytt fjäder till 140 bör jag då vikta om också för att få bättre tillslag. var någon som sa att eftersom min är nerdrevad så ger nya drevningen ingen effekt när jag inte har bytt vikter?

funderade lite på frågan isaclambertsson skrev i början här om vikternas vikt, högre tillslag med lättare vikter eller tyngre?
Ändrar du bara vikterna till tyngre kommer tillslagsvarvet minska , lika så topp varvtalet , OM du bara ändrar på vikterna . en tyngre vikt genererar ett högre tryck så variator skivorna klämer åt remen hårdare oxå . drevar du ner lite så kan det göra så toppvarvet inte minskar lika mycket som omdu skulle låta bli att dreva ner .
Det finns så många parametrar att tänka på , så det är inte bara att , om man skall ändra .

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Ändrar du bara vikterna till tyngre kommer tillslagsvarvet minska , lika så topp varvtalet , OM du bara ändrar på vikterna . en tyngre vikt genererar ett högre tryck så variator skivorna klämer åt remen hårdare oxå . drevar du ner lite så kan det göra så toppvarvet inte minskar lika mycket som omdu skulle låta bli att dreva ner .
Det finns så många parametrar att tänka på , så det är inte bara att , om man skall ändra .

Det var detta jag precis märkte då jag viktade på min primär, plötsligt hade jag sänkt inslagsvaret, detta var bra då det var rättså högt.
Mvh