Hjälp med soppa problem, förgasare? REV

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
REV 440.

Runt kvarteret osv går den klockrent när man ger gas, när man sedan ger sig ut i pudret och ger mycket gas så surar den ner sig/går på ena cyllen efter några sekunders fullgas, stannar man sedan till så börjar den gå på båda igen och proceduren fortsätter.

Har tagit lös förgasarna ikväll och blåst rent dom och alla munstyckena, fortsatte likadant.

Den har stått ute nu i några minus nätter efter att det har varit blida, så ska låta den stå i garaget inatt, kan det ha frysit något? låter märkligt..

Mvh

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
säker på att den surar då? o inte typ tömmer ett flottörhus eller liknande?
När jag tog lös gasarna så var det sås i båda husen, men när jag körde en sväng tidigare då den började hålla på såhär så tog jag lös stiften och såg att det ena var vitt, kollade sedan soppa slangarna och den ena var tom.

what to do what to do....

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
Ska det gå att blåsa fritt igenom soppa inkopplingen på förgasarna? Provade blåsa in men det var stumt på båda gasarna, bra el. dåligt?

Blir gaaaln.. vad är fel?

Last edited:

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
Om det är fullt med soppa i dina gasare så ska det inte gå att blåsa i slangen för att flottören stänger när det är tillräckligt mkt soppa i gasarna...

Braak

Välkänd medlem
24 okt 2010
194
0
6
Skellefteå
När jag tog lös gasarna så var det sås i båda husen, men när jag körde en sväng tidigare då den började hålla på såhär så tog jag lös stiften och såg att det ena var vitt, kollade sedan soppa slangarna och den ena var tom.

what to do what to do....
Menar du att soppaslangen till ena gasaren va tom? å stiftet på den cyllen som inte gick va vitt??

Isf så surar den ju inte ner sig... Svårt att sura när gasarn inte får soppa??

Kan ha missuppfattat dig totalt men om det är som jag fattade så har du ju nå knas med soppatillförlsen till ena gasarn... vet inte om det är separata soppafilter till varje gasare men om det är de så skulle jag kolla de... alternativt prova byta slang mella gasarna å se om problemet flyttar sig..

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
Menar du att soppaslangen till ena gasaren va tom? å stiftet på den cyllen som inte gick va vitt??

Isf så surar den ju inte ner sig... Svårt att sura när gasarn inte får soppa??

Kan ha missuppfattat dig totalt men om det är som jag fattade så har du ju nå knas med soppatillförlsen till ena gasarn... vet inte om det är separata soppafilter till varje gasare men om det är de så skulle jag kolla de... alternativt prova byta slang mella gasarna å se om problemet flyttar sig..
Jo nä du har helt rätt, sådär var det när jag körde på plan mark ett tag och den började hålla på. Men sen vet jag ju inte om det är samma sak som händer i djupsnön, men förmodligen så är det som du säger..

Jaha så vad ska man då göra, soppa pumpen?

Braak

Välkänd medlem
24 okt 2010
194
0
6
Skellefteå
Det är väl samma pump till båda gasarna va?

Prova byta soppaslangen bara då ser du ju om problemet flyttar sig till den andra cyllen om det gör det så är det ju väldigt enkelt att bara följa slangen bakåt...behövs inte så mycke för att de ska ställa till de... men iom att soppaslangen va tom så känns det som att de borde va ett hyffsat enkelt fel att hitta...

Lycka till

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.692
825
113
Kramfors
Du har fel på soppapumpen eller avluftningen från tanken. Prova köra med tanklocket lite öppet för att utesluta vacum. Men mer troligt har du membranbrott i pumpen eller läkage på vacumslangen som går från pumpen till blocket. kan även vara gummislangrester innanför nålventilens som blockerar inkommande soppa till flotörhus så vid rengöring måste man ta lös nålen och om det går även nålsätet för noga rengöring.

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
Du har fel på soppapumpen eller avluftningen från tanken. Prova köra med tanklocket lite öppet för att utesluta vacum. Men mer troligt har du membranbrott i pumpen eller läkage på vacumslangen som går från pumpen till blocket. kan även vara gummislangrester innanför nålventilens som blockerar inkommande soppa till flotörhus så vid rengöring måste man ta lös nålen och om det går även nålsätet för noga rengöring.
Hittade precis det där imorse på ena gasarn, det var helt igen stockat så nu är det inga problem längre.

Tack för hjälpen.

kipper30

Välkänd medlem
5 apr 2011
276
0
16
Arvidsjaur
Bumpar lite här! även om det är 2 år senare ;-) Har precis samma problem som du hade på min rmk H.O. Går bra på led mm. men utanför led går den svindåligt på högre varv. Har tömt båda gasarna, samt fixat en slang som var av som går från luftburken till varsin gasare. När jag sedan skruvat ihop allt, så startar jag den - den går kanonbra på tomgång, men när jag provar att gasa lite så svarar den inte alls! Alltså den båar bara när jag gasar...

Panik! ska ut å köra med kompisarna på om 2 dar :O