Starta skoteruthyrning som enskild firma

Status
Stängd för vidare inlägg.

TT-Boy

Aktiv medlem
28 feb 2011
50
0
1
Hej!

Jag kom att tänka på en sak. Om jag reggar en enskildfirma med inriktning skoteruthyrning, då kan jag dels lyfta momsen på skotern och dels skriva av den på firman under några år. Sen sätta ut den på blocket för uthyrning lite då och då. Om den inte blir uthyrd så blir den inte det helt enkelt och jag har gjort en väldigt bra affär. Är det så enkelt?
 

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Nej, det är inte så att du bara kan lyfta momsen på skotern.
För att kunna göra detta måste du sälja tjänster, så det blir så att du kvittar ingående och utgående moms.
Det krävs alltså någon form av omsättning/uthyrning för att du ska kunna tjäna på det.
Förklarat: köper du en skoter för 100k är 20k moms så måste du ha hyrt ut skotrar för 100k för att kunna kvitta hela momsdelen.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Förklarat: köper du en skoter för 100k är 20k moms så måste du ha hyrt ut skotrar för 100k för att kunna kvitta hela momsdelen.
Helt fel. Enligt ovanstående skulle Skatteverket aldrig någonsin betala ut momspengar, bara kvitta mot momsskulder. Så är det inte.
Är inköpet avdragsgillt så får man tillbaka momsen. Det krävs inte att man ska ha lika stor del på utgående moms.
Jag har själv bara ingående moms då jag säljer till företag utanför EU. Jag får tillbaka momspengarna fyra gånger per år.

Det är också fullt tillåtet att starta en verksamhet och inledningsvis gå med förlust. Däremot kommer du sannolikt inte att få starta företaget eftersom din affärsidé är närmast icke-existerande. Det är där det brister för dig.
Om du trots det skulle få starta företaget så kommer du, som alla andra företag, att göra en preliminärdeklaration där du uppskattar dina inkomster och utgifter. Baserat på de uppgifterna måste du sedan betala preliminärskatt varje månad. Och du kan inte uppge noll, då har du ingen verksamhet planerad och behöver således inget företag.

Du får väl svårt att göra några avdrag på skotern om du inte samtidigt har några inkomster från den. I slutändan så blir det ju KK.
Det behöver egentligen inte sluta med konkurs. Han kan ju satsa en del av sitt kapital i skotern och se det minska i värde för varje år, men eftersom han inte kommer ha mycket till kostnader så kan det fortsätta så ett tag. Han måste förstås ha kapital för att täcka preliminärskatten varje månad, men den utgör isåfall bara ett utlägg tills nästa år, eftersom han då kommer att redovisa väldigt låg omsättning och därmed få tillbaka det mesta av den inbetalda skatten.

En konkurs kräver ju att någon begär företaget i konkurs. Hans upplägg går ut på att han inte har några leverantörer eller kunder, då blir det ingen konkurs. Bara ett låtsasföretag :)

Som svar på TS-frågan: Nej, det går inte :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.