Rev 440/800 Ingen gnista då den blir varm

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
var ute och körde en liten sväng på läggdan i morse, kommer hem igen och stänger av den.. 2 minuter senare ska jag starta och flytta den, då tänder den till sen är den stendöd, kollar gnistan och den är lika med noll.
Låter skiten stå och skämmas några timmar för att sedan gå ut igen och kika, den startar på första draget och går ca 1 min på tomgången för att sedan tvärdö helt utan förvarning. drar igång den igen, då går den ca 10-20 sek sen blir det likadant.. Vid 3e försöket kan den ge ett lite livstecken för att sedan vara stendöd.
Tar in cdi boxen och lägger den i torkskåpet och där har den legat hela dagen, rengjort alla anslutningar och kablar och monterat igen; samma sak uppstår.
Vad har hänt?? Kan det vara någon lindning som har brunne eller lödning som spruckit?

Stift, tändspole och cdi har jag testat från en likadan och det blir samma sak med dessa prylar så det bör man kunna utesluta.

Mvh
 

Empafoshoo

Välkänd medlem
15 feb 2010
116
0
6
Kiruna
Har samma fel på min 800a 2004! testade starta den idag och den gick igång på första försöket, var å körde en vända på ca 1 mil och så började den dumma sig... Lamporna i mätarhusen lös knappt delvis slocknade och ljuset samma sak med de (som att den tillför för lite ström), fast går å köra ändå tills man dödar den. sen när man skulle starta den så var den tvärdöd, väntade ca 10-15min å testade igen och den började tända till igen! Stod å drog utav helvette innan den gick igång. sen när den gick igång så allt som de skulle igen efter några meter så hände samma sak med att allt lyse försvann :S väl framme i garaget så kollades gnistan upp, det varierade mellan ingen gnista, svag gnista och normalt...
 

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
Har samma fel på min 800a 2004! testade starta den idag och den gick igång på första försöket, var å körde en vända på ca 1 mil och så började den dumma sig... Lamporna i mätarhusen lös knappt delvis slocknade och ljuset samma sak med de (som att den tillför för lite ström), fast går å köra ändå tills man dödar den. sen när man skulle starta den så var den tvärdöd, väntade ca 10-15min å testade igen och den började tända till igen! Stod å drog utav helvette innan den gick igång. sen när den gick igång så allt som de skulle igen efter några meter så hände samma sak med att allt lyse försvann :S väl framme i garaget så kollades gnistan upp, det varierade mellan ingen gnista, svag gnista och normalt...
Mjaa vi verkar sitta i samma jävla situation vi två då.. Säg till då du konstaterat felet ;D

matteno1; Hur mäter jag om statorn är dålig då den fungerar bra kall? Köra den tills den börjar jäklas och mäta då går ju inte heller för då har jag ingen gnista överhuvudtaget.. =/
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
matteno1; Hur mäter jag om statorn är dålig då den fungerar bra kall? Köra den tills den börjar jäklas och mäta då går ju inte heller för då har jag ingen gnista överhuvudtaget.. =/
Du ska göra precis så. Först mäta då den är kall, sen köra tills den stannar eller börjar jäklas, då mäter du igen. Men det handlar inte om Volt, du ska mäta Ohm, dvs motståndet i kretsen. Med stillastående motor. Du drar isär kontakterna vid magnapullen och mäter i dom, på motorsidan. Nu har jag visst fått en hjärnblödning, för jag minns inte färgerna på kablarna... :hmmmm2:

Nu vet jag inte vilken årsmodell du har på snurran/tändsystemet, men om vi tar siffrorna från en -02 så ska det se ut som följer:

Trigger coil: 190-300 ohm
Low speed generating coil: 17,5-42,5 ohm
High speed generating coil: 2,4-5,8 ohm
Lighting coil: 0,1-0,4 ohm
High tension coil, Primary side: 0,3-0,7 ohm
High tension coil, secondary side: 8-16 KILO-ohm

Lycka till.