IQ 600 RR Variatoroptimering.

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Har nu gått igenom bestyckning och drevat ner maskinen, tror jag fått till det. Går riktigt fint. Började fundera lite på vad man kan göra med variatorerna nu.

Testade idag att slänga in mtx 62 grams vikter (tomma). En ny primärfjäder (Almond/Red) också. (Sekundären orörd från orginal)

Tillslaget sjönk från 4700 till ca 4000, kanske inte såå bra... Däremot växlar den oerhört fint ligger stumt på 8100-8200 i lätt före och 8000 i djupsnö.

Ska man vara nöjd så eller försöka arbeta mer för att få upp tillslagsvarvet ?
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Det känns lite väl radikalt med startgropar. Enklare med shims då tror jag.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Lät ändå som lågt inslag med så pass hård fjäder. 62 gram och 165 i starttryck borde ju vara över 5000 i inslag men de kan bero lite på viktens form också.

På min maskin med 170-300 fjäder och 82grams supertip vikter har jag ca 3900-4000 i inslag
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Har nu testat runt lite med MTX Vikterna och teorier kring olika fjädrar.

Med MTX 62 Gram och Polaris Orginalfjäder så får man ett tillslagsvarv på 4000, med en 4 mm bricka och samma fjäder så ger det ett tillslag på 4300. Om man tittar på diagrammet så hamnar man i området kring EPI's Maroon fjäder med denna mod. Man ska inte ha brickor i variator, orginalfjädern binder vid 28 mm och när variatorn är helt ihop så är utrymmet 30.1 mm (Litet spel alltså). Med en 4 mm bricka så kommer fjädern att binda. = Inte bra...

Frågan är vilken fjäder man ska satsa på... Kanske Gold tillsammans med MTX ger ett tillslag på 4600 nåt.. undrar bara hur mycket den påverkar vid WOT ?...
 

Attachments

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Ja, varför inte, det skadar ju inte att få upp varvet liiite till, ingen skillnad på effekt oavsett 8000rpm och 8300rpm
.
 
W

Wettainen

Förlåt för att jag lånar tråden hära men, Vad är tillslag och inslag ?
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Läge:

Stock Weight 58 g + Almond Red Spring
Engagement 4700 RPM
WOT 7300 - 7800 RPM (Varierar mycket ! )

SLP Mtx Empty 62 g+ Almond Red Spring
Engagement 4000 RPM
WOT 8400 RPM (Stable)

Jag vill höja tillslaget något så jag har skaffat en rosa EPI fjäder 185-300 jmf orginal 165-310. Hårdare Pre-load och lösare Compressed-load än orginal alltså.


Till frågan:
Hur ska man tänk när man lägger till nitar i vikterna? Vill sänka wot rpm från 8400 till 8100 (ca)

SLP mtx instruktiunerna säger att det yttre hålet sänker rpm med 100 men med vilken nit ? 1, 2 eller 3 grams ?
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Rosa EPI fjäder och 62g SLP Mtx med 2 g i yttersta hålet:

Engagement
4500-4600 rpm

WOT 8100 rpm på sjö, i lite småtungt före

Manualen säger:

Operating RPM @ 8100 +/- 200 and Engagement RPM @ 4700 +/- 200

Tror jag nöjer mig såhär :)

Typiskt att snön nästan är borta , nu börjar ju sakerna fungera som det var tänkt... hehe. Nåja några fjällhelger återstår ännu :)
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
nja, hur tänkte du nu?
Vid full utväxling är vikten i topp mot rullen , halv utväxling är vikten på mitten och vid o utväxling så är den i botten.
Med en penna kan man lätt se hur vikten rör sig i förhållande till utväxling/gaspådrag.

märkte hur fel de stog..
 
Last edited:

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
jag tror du har helt missuppfattat variatorsystemet, kan förklara ikväll hur det funkar.
inte underligt att en del har så taskigt bestyckade maskiner...

vid en stillastående start och fullgas med full effekt efter ca 2 sekundärer så är alltså vikten i "topp mot rullen"? skotern har alltså nått full utväxling efter två sekunder.. det är fruktansvärt imponerande..
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Vid full utväxling är vikten i topp mot rullen , halv utväxling är vikten på mitten och vid o utväxling så är den i botten.
Med en penna kan man lätt se hur vikten rör sig i förhållande till utväxling/gaspådrag.

märkte hur fel de stog..
ja då kan jag hålla med dig, men man kan fortfarande inte tänka sträckan lika med hur mkt du tryckt på gasen..

ett litet test med justerbara vikter, hur ställer du in en maskin som ska ha ett helvetes axx 0-100km/h och hur ställer du in en maskin om du siktar på toppfartsrekord, nu menar jag bara teoretiskt. vi tar inte hänsyn till olika drevningar för det påverkar för mkt.
 

chefen11

Ny medlem
28 okt 2010
4
0
1
Har nu gått igenom bestyckning och drevat ner maskinen, tror jag fått till det. Går riktigt fint. Började fundera lite på vad man kan göra med variatorerna nu.

Testade idag att slänga in mtx 62 grams vikter (tomma). En ny primärfjäder (Almond/Red) också. (Sekundären orörd från orginal)

Tillslaget sjönk från 4700 till ca 4000, kanske inte såå bra... Däremot växlar den oerhört fint ligger stumt på 8100-8200 i lätt före och 8000 i djupsnö.

Ska man vara nöjd så eller försöka arbeta mer för att få upp tillslagsvarvet ?
vilken bestyckning kör du med? har 400 main 0,9luft men känns som den går fett ändå.. kör mest på havsnivå.