Helt ihopsjunken Extra-12 boggie

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Indy Ultra Touring 97 med extra 12 boggie.

Skulle provköra en lite längre tur igår efter byte av cylinderfotspackning och kommer inte mer än några hundra meter innan jag känner att något är knas för jag studsade som om maskinen var från 1975. Stannade och konstaterar att obelastad så ligger fjädringen ändå i botten. Ser direkt att bulten och plastskenan som den kraftiga fjädern (den som har 3 lägen att justera med 21an nyckel) har gått av på ena sidan

Tyvärr blev det 0 skillad efter att jag fixat det idag, testade även att spänna upp den där fjäder till läge hårdaste läget "High" som det var märkt

Det sitter 2 fjädrar/stötdämpare på den, vilken av dem är det som bör ha gett med sig om det blir såhär tro?

Jag är lite off på hur en boggi fungerar känner jag, men jag inbillade mig att det är de där fjädrarna med 3 lägen som till stor del lyfter boggien.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Om du lyfter i den, fjädrar boggien ut då?
Det låter som att det har blivit ngt följdfel efter fjädern, typ krökt kolvstång i stötdämparen, ngt stag som gått av eller liknande.
Har du varmgarage som du kan ta in och tina upp den i för att kolla nogrannare?

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Den står i varmgarage och är helt avtinad, lyfter man i den fjädrar den till synes normalt och man ser inget fel med blotta ögat efter att jag fixat den där spännfjädern tidigare ikväll.

Är det den främre eller bakre dämparen som är knas om du skulle höfta?

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Känns spontant som att bakre dämparen har gett upp totalt, antagligen när du saknade fjäderspänning-vid första bästa gupp totalkollapsar boggin när inte fjädern hjälper till att dämpa kompressionshastigheten-enklast att börja med är ju att plocka ur dämparen och prova att trycka ihop den för hand. Det ska gå att göra med motstånd, och sedan ska den fjädra ut igen av sig själv, om än långsamt.
Men ta nu inte mina ord för sanning...jag har inte råkat ut för problemet utan gissar.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jo förresten, bor du så du kan ha den stående en natt utomhus?
Då skulle du kunna ta ut den över natten, pressa ihop boggien så den är ihopfjädrad och tex belasta den med en jeepdunk eller något som är tungt nog för att den inte orkar fjädra ut igen-om den inte orkar morgonen efter så är det garanterat fukt i dämparna så att dom/den fryser.
Är det renoveringsbara foxdämpare i den där?

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
De skall var renoverignsbara vad jag vet, osäker om det är Fox. Men med tanke på att boggin inte orkar fjädra ut överhuvudtaget när den står obelastad i varmgaraget så lär det inte bli någon skillnad att ta ut den är jag rädd.

Skal lplocka lös den bakre ikväll, den sitter oerhört lättillgängligt

Last edited:

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Dämparen var en Ryde AFX, 7041548. Helt bortplockad med fjädern fortfarande på är kolven/dämparen uttryck 5 cm vilket känns oerhört lite tycker jag. Skall plocka med den till en Polarisgubbe imorn som får kolla på den. Hade ingen fjäderspännare tillgänglig ikväll så jag kunden inte ta bort dämparen från fjädern

Last edited:

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Min bakre (den är kort och den främre lång) som jag tog bort är fjäderklädd, det är orginaldämparen som har nummer 7041548 enligt sprängskisser så det är rätt dämpare som var monterad.

Tycker dock det är obegripligt att boggien inte orkar fjädra upp om skotern är helt obelastad, känns ju som om boggiefjädrarna inte tillför någonting alls fastän jag testat att spänna dem i hårdaste läget.

Kanske lika bra man kostar på sig 2 boggifjädrar oavsett om dämparen är slut eller inte

Last edited:

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
du kan böja fjädrarna i skruvstäd.. ta ett långt rör eller nått.. då blir dom direkt mycket hårdare.. gjorde det på min extra-10a.. behövs inte många cm för att det ska bli gode skillnad

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Tanken har slagit mig, men Rinab hade fjädrar till denna maskin för 450kr paret vilket känns som gratis, sen om det är nått att ha lär ju visa sig.

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
De är beställda men lär dröjja ett tag för de hade inga hemma på hyllan. Hoppas verkligen de kommer nästa vecka så man hinner köra en gång till denna vinter.

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
De är beställda men lär dröjja ett tag för de hade inga hemma på hyllan. Hoppas verkligen de kommer nästa vecka så man hinner köra en gång till denna vinter.
Uppdatering 7 månader senare, nya boggiefjädrar monterade ikväll men maskinen är fortfarande totalt ihopsjunken, kan väl inte vara något annat än bakre dämparen som fullständigt gett upp?

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Det är väl fjädern som ska hålla den uppe och dämparens funktion är bara att bromsa fjäderns rörelse så att den inte håller på och "studsar".
Så jag tror att det är något annat som orsakar detta.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Förmodligen har någon infästning gett upp också. X-tra12 är väl helkopplad och då räcker det om en av parallellinfästningarna ger upp.

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Förmodligen har någon infästning gett upp också. X-tra12 är väl helkopplad och då räcker det om en av parallellinfästningarna ger upp.
Jag ser dock inget som tyder på att något gott sönder, jag har nu provat att gänga upp den främre dämparen (eller ja fjädern runt denna) 2cm. Får se hur det blir efter det, måste dock vara social inne med familjen ett tag men kanske testar att sätta tillbaka boggien ikväll

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Ja boggien är urtagen från skotern just nu, menar du att skruvar man åt fjädern när boggien är borttagen så får det ingen effekt sen när man sätter tillbaka den?