Arctic Cat M7/8 Turbo -05 162"

Gustaf87

Välkänd medlem
30 nov 2008
108
0
6
Örnsköldsvik
Har som rubriken lyder köpt en M7 med turbo och uppborrad till 800cc med kolvar. Är ett hemmabyggt system, skotern har gått 150 mil sedan ny. Riktigt fin alltså. Han jag köpte den av verkade riktigt rekorderlig och känndes som man kunde lita på han.

Fick bra pris beroende på att tändningen är någonting fel på. Har inte kunnat felsöka så mycket än. Den har stått i ca 3 år med någon start per år och när han startade den i år så uppkom detta fel. Har gått klockrent tidigare. Sitter en boondocker box som ställer sprutet. Det jag hann göra idag var att tanka ny soppa och byta stift utan någon framgång.

Alla ideer ni har är välkomna då jag ska börja felsöka nu framöver.

MVH/Gustaf
 

Attachments

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
grattis ! det där måste vara " Ännu en gästs " föredetta maskin , ett seriöst bygge som fungerat otroligt bra ,
pröva med att byta tändspolen , vet av tillfällen då spolen pajjat vid årets 1a uppstart ....
 

Gustaf87

Välkänd medlem
30 nov 2008
108
0
6
Örnsköldsvik
grattis ! det där måste vara " Ännu en gästs " föredetta maskin , ett seriöst bygge som fungerat otroligt bra ,
pröva med att byta tändspolen , vet av tillfällen då spolen pajjat vid årets 1a uppstart ....
Jajjamen du har helt rätt. Känns riktigt roligt bara man får ordning på tändningen och får känna hur den går riktigt. Jasså du tror det kan vara spolen fast den går på båda cylindrarna? Har bara varigt med om att en av dom dör helt och går på en cyl. Ska kolla upp allting så man tackar för tipset ;)
 

Gustaf87

Välkänd medlem
30 nov 2008
108
0
6
Örnsköldsvik
Har idag börjat felsökningen. Blev 2 timmar iaf.
Det jag hann med att göra var att utesluta stopp knappen.
Koppla bort boondockerboxen en sväng och prova utan.

Kommer inte över 5000rpm, går riktigt fet och sprutar ut blå röken.
Det jag funderar över nu innan jag kollar upp tändningen är styrboxen.
Ifall den har gått sönder. Enda boxen jag har tillgång till nu är från en F6 -06.
Någon som vet ifall den skulle funka att testa med?

Är tacksam för all support jag kan få. MVH/Gustaf
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
en sidan ger oftast upp helt , men de är så enkelt att byta spolen så gör det ändå ,
du är 110 % säker att de är tändningen ? inga felkoder ? , laddtryck ? testa skruva lös turbon å kolla hur den går utan .
F6 -06 har egt givare och jag är tveksam om den passar , givar utgången sitter på ecuns andra kontaktstycke iallfall så de kansek bara är att den går i felläga då den saknas ,
tripple 800 vet nog bättre om boxen passar
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Jag tycker att efter maskinen stått ett tag så har det typ runnit in 2T-olja i motorn.
Kan det va så i ditt fall att den stått länge och fyllt vevhuset med olja?

Vet inte hur pumpen fungerar, eller om det är möjligt att de kan bli så.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Den kommer att kunna provstaras med f6 boxen men som sagt så har den en extra funktion i det andra kontaktstycket som måste vara inkopplad annars får du en felkod å den går i nödläge. Sen ger ju den boxen givetvis mindre soppa än den du har nu men de går väl att justera med bd boxen?

Har bara testat f6ans box tillsammans med pipsensorn på 700an så vet inte hur den beter sig med den urkopplad och boxen i nödläget.

En tanke var ju annars turbon så den inte trycker olja genom tätningen på impeller axeln? Men borde ju ändå varva som den ska så länge turbon är hel iallafall.

Blir säkert en rolig maskin då du får till den.
 

MKIV

Aktiv medlem
5 jan 2010
94
0
6
Frösön
A de va du som köpte den.Jag tänkte handla den för en månad sen men han hörde aldrig av sig:(
Men de är ett seriöst bygge .Bytte han olje slangen som va kass?Vet även att han som äger mc express varit med o tagit fram turbo osv till den maskinen.
 

Gustaf87

Välkänd medlem
30 nov 2008
108
0
6
Örnsköldsvik
A de va du som köpte den.Jag tänkte handla den för en månad sen men han hörde aldrig av sig:(
Men de är ett seriöst bygge .Bytte han olje slangen som va kass?Vet även att han som äger mc express varit med o tagit fram turbo osv till den maskinen.
Joo han tog hjälp av MC express vid bygget. Inte hört något om någon oleslang och alla ser hela ut så jag antar det. Går riktigt orent nu som jag försöker fixa. Inte hunnit så mycket än då man jobbar dock. Kan nog bli en rolig kommande vinter iaf :)
 

Gustaf87

Välkänd medlem
30 nov 2008
108
0
6
Örnsköldsvik
Rev idag bort turbon och kollade så den var kry vilket den inte var då den glappade som bara den. Tror dock inte det är något problem än att köra med. Provade styrboxen från en F6 -06 och blev en jävla skilldnad så är nu ungefär 80% säker på att det är styrboxen som är problemet. Rev även bort insuget för att kolla så att oljepumpen var ok som sitter under (mekanisk). Pumpen var i bra skick dock så hade en bult lossnat vilket gjorde att den satt löst. Ska borra upp nya hål och gänga nya hål.

Väntar på en lånebox nu från en F7:a, fixa oljepumpen, sätta ihop allting, kolla oljeläkage.
Är så sjukt sugen att få igång den nu.

Edit: Har fixat pumpen som tydligen är byggd av "ALF" från mcexpress och kollat så att oljan drar runt och skruvat ihop allting igen. Även hört med tidare ägare angående turbon som tydligen ska vara nyrenoverad och endast kört 3 km med, så jag antar den glappar så pass mycket mindre då man får upp oljetrycket.
Ska provköras till veckan om någon snö hittas. Då med styrbox från en F7 -04. Annars blir det bara till att fortsätta felsöka då jag gärna tar emot era ideer.

MVH/Gustaf
 
Last edited: