Vilka motorer passar i REV chassiet? Mer info i inlägget.

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
Har en Rev 440 -06 som det är dags att byta motor i. (ej haveri, till salu)

Undrar vilka motorer som passar, passar det från zx chassiet?

2 cyllindrigt mellan 6-800cc blir det väl.

Sen undrar jag om jag kan ha kvar mitt el-system samt variatorer, måste väl ha rätt kona? Kanske inte passar till allt men om det finns någon som är hyfsat "bolt on" så vore det kanon.

Mvh!
 
R

RevMan

Läs på dootalk.com finns många trådar om detta under MXZ Race Sleds
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Rotax 500,600,700,800 ex mxz,enduro,rave osv Ja från ZX/EVO. Du kan köra med 440 elen bara du tar 600-800 tändspolen. (du måste då ta 440 statorn för att kablarna ska passa i Cdi:n)
Och du tar 440 motorplattan som passar bolt on på 600-800an.
körde själv med en rotax 700.
Med 700 varriatorer. (Du kan väll vikta om om du vill)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Tror inte 500 motorn passar dock... kan ha helt fel men den utgick väl 99 och är slidmatad.

500ss dock som är en 600 passar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.159
988
113
Stora Blåsjön
99 var sista året för den slidmatade 500an för skidoo (rotax 494), sedan tog den nya serie3 motorn över med reedinsug och den finns även i 500cc (rotax 493)

2000 verkar vara sista året för lynx med 494 motorn
 
R

RevMan

440n går ju även att bygga om till 600 om man känner för det.
 

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
Okej, mycket som krävs för att modda om till 600? Får jag ner soppa förbrukningen nånting?

En skoter drar mycket bensin men HELVETE 440in tar priset, jag älskar skoter annars, chassiet är som sten och den är kanon skön att köra, men det är fan inte kul att tömma 20L på knappt 2h, visst, större tank men det är fortfarande åt h-vete.

What to do, What to do? Vill inte byta skoter :(

Någon som är sugen på byta motor?;)

500, 600 vad som helst :D
 

strompa

Medlem
30 nov 2008
46
0
6
boyn
Tycker du försöker få tag på en std 6/800 motor med komplett tändning så du kan ha d.e.s.s sen får du bättre lyse mindre tjorv osv... Variatorerna iaf sek variatorn tycker ja du kan ha kvar.
 

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
Rotax 500,600,700,800 ex mxz,enduro,rave osv Ja från ZX/EVO. Du kan köra med 440 elen bara du tar 600-800 tändspolen. (du måste då ta 440 statorn för att kablarna ska passa i Cdi:n)
Och du tar 440 motorplattan som passar bolt on på 600-800an.
körde själv med en rotax 700.
Med 700 varriatorer. (Du kan väll vikta om om du vill)

Okej, nu blir det fan i mig motorbyte, japp jag är sugen på skruva :D

Tänkte bara höra om jag kan använda mina variatorer på en 600 t.ex, tänkte liksom om primären passar, det är väl olika (konor?) på axlarna?
Man får väl vikta och ha sig sen men tänkte bara så man får dit dom till att börja med.

Vet du vilka motorer dom passar på/inte passar på så får du gärna skriva det :D

Mvh, Tack för ett givande inlägg


EDIT: Passar en 99 MXZ 600 månne?
 
Last edited:

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Primären ska du definitivt ha kvar då de är en Light variator och funkar klockrent på en rotax 600 motor.
I övrigt så ska du behålla allt som har med 440 elen att göra dvs,kabelstam,ecm,tändspole,voltregg,stator,trigger,svänghjul osv.
Har själv gjort ett motorbyte i rev 440 06a till en 600pro ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.159
988
113
Stora Blåsjön
Om du är lite händig och vill skruva lite så skulle jag nog satsat på 440->600ss om nu 440 veven är i bra skick mm. Vet inte riktigt hur det är med topparna på just 440in om det är lösa förbränningsrum men är det det så kan ev toppen gå att modifiera, om bultarna på toppen stämmer med 600 cylindrarna.
Nyrenoverade nikasilcylindrar får man tag på från usa för ca 2200kr/st, kanske ev billigare också då 600ss cylindrarna har stålfoder så det räcker oftast med borrning, sen kolvar ca 400kr/st

Sen behåller du alla 440 variatorer då dessa är bättre än konsument grejorna. Bestyckas för 600 behövs dock.
 

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
Om du är lite händig och vill skruva lite så skulle jag nog satsat på 440->600ss om nu 440 veven är i bra skick mm. Vet inte riktigt hur det är med topparna på just 440in om det är lösa förbränningsrum men är det det så kan ev toppen gå att modifiera, om bultarna på toppen stämmer med 600 cylindrarna.
Nyrenoverade nikasilcylindrar får man tag på från usa för ca 2200kr/st, kanske ev billigare också då 600ss cylindrarna har stålfoder så det räcker oftast med borrning, sen kolvar ca 400kr/st

Sen behåller du alla 440 variatorer då dessa är bättre än konsument grejorna. Bestyckas för 600 behövs dock.
Det lät ju rätt skoj, hur beter sig en 440i motor med 600 cyllar? Och måste man sätta dit större gasare eller funkar det att bestycka om dom som sitter?
Ang topparna så vad skulle man behöva modifiera där?
 
R

RevMan

Det funkar med 440 tändning och förgasare med 600cylindrar.
Har för mig att det är 583 kolvar som gäller som svarvas ner lite i underkant för att inte ta i.
Grenröret får man bygga om. du kan garanterat hitta ett sprucket grenrör som du tar flänsarna från om du ringer runt lite. ST600 och WT600 brukar det spricka på.
Orginal avgassystem går att använda men stingern blir nog lite för trång.

Gissningsvis kan det bli en riktigt skojjig motor som är lite bättre anpassad för friåkning än 440