Ockelbo MB 600

Ski-dooo

Medlem
6 sept 2008
40
0
1
Tjena!
Har just hämtat och börjat riva ner en MB 600 som jag fått överta efter en släkting. Maskinen är i riktigt fint skick (sparsamt använd och har stått orörd sedan 80-talet nångång), allt är helt såsom huv, ruta, dyna osv och mattan är som ny! ("gjutskägget" på mattan sitter kvar
) Jag plockar ner den mest för skojs skull som ett sommarprojekt, och för att se att allt verkar ok inan jag startar upp den. Men när jag tvättade av den så flagnade en del färg från chassiet så jag tänkte måla om det samt skidorna som också flagnat/rostat en del samt polaera upp motorkåpan och dylikt.
Jag undrar om det är någon som kan betätta lite om modellen MB 600? Jag har lyckats läsa mig till att den tillverkades -75 i en liten serie (100st?) och någonstans stod det att den var legotillverkad? Vad är det som är speciellt med denna modell och vad skiljer den från övriga 600-modeller, förutom färgen då förståss? Var ska jag söka för att hitta reservdelar, om behov skulle uppstå under renoveringens gång?
Och finns det något värde i den? (har inga planer på att sälja den, men det skulle vara intressant att veta hur mycket energi och pengar som är värt att plöja ner i den)
Tacksam för all matnyttig info!
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Skotern var ett samarbete med den Svenska generalagenten för Ski-Doo i Sverige som ville ha en brebandare på den nordiska marknaden (Sverige främst) men med Ski-Doo ovilliga att kosta på en helt ny maskin sökte sig dom till Ockelbo som levereade maskiner färdiga för att monteras. Motorn vart en seg och tyst (för sin tid) motor från Kohler på 340 cm3, chassiet färgades i Ski-Doo's färger såväl huven, maskinen vart dock ingen hit då den vanliga Ockelbon var gott bättre påkostad än MB'n var.

För en Ockelbo entusiast kan jag i alla fall gissa på att en maskin i hyffsat skick kan gå på ca 10 000 kr eller så. Högre än så vågar jag inte säga att den är värd, också var det en maskin som i hemlighet utarbetades av Ski-Doo's generalagent och Ockelbo's chefer. I ett nummer av Snowmobile gjordes ett kort reportage om maskinen och en av få lyckligt lottade ägares pressentation av den.
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
För en Ockelbo entusiast kan jag i alla fall gissa på att en maskin i hyffsat skick kan gå på ca 10 000 kr eller så. Högre än så vågar jag inte säga att den är värd
skulle nog våga påstå att jag är en Ockelbo entusiast men 10k i hyfsat skick skulle jag inte betala. kanske 5-6k om den är i bra skick, den ska nästan var i nyskick innan jag skulle betala 10k för en MB. men detta är min personliga åsikt.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag har varit inne på samma tankar som Bennet när det gäller värderingen.
Men hur som helst, kultskoter.
Gör den så fin du kan. :)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Jo, angående värderingen, en entusiast kanske inte skulle ge mer än 4-5 tusen för den, men en annan kanske inte vill släppa den för det priset, det var från den vinkeln jag menade :)