Jordbruksfastighet med skog, momsavdrag?

TT-Boy

Aktiv medlem
28 feb 2011
50
0
1
Hej!

Jag har köpt en liten jordbruksfastiget men lite skog osv. Totalt 7ha, ngn som vet hur jag kan göra med avdrag osv på skoter, atv osv? Måste det finnas en inkomst direkt på jordbruket för att kunna dra av moms osv? hur fungerar det med avskrivningar? Vart kan jag läsa/lära mig om hur allt detta fungerar?

Tack så länge!
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
komplicerat ämne. lrf konsult är bra att höra med! det är lätt värt tusenlappen för en rådgivning där!
du bör även överväga att låta en konsult eller revisor sköta din deklaration nästa år. även om det kostar 3000-4000 kr så är chansen stor att du tjänar in den summan mångfalt på avdrag som du får göra som du inte hade en aning om.

man "kan" göra avdrag för kostnader för jordbruksfastigheten. men man kan inte bara ha utgifter utan måste också ha inkomster.

det bästa är om man har inkomst på fastigheten och kan kvitta bort den mot kostnader. tex sälja en del av skogen på fastigheten och sen investera i en skoter eller atv. fast det är luddiga regler om vad man faktiskt får göra och inte göra.
sen ska man komma ihåg att om man köper en skoter för 100000 ink moms och lyfter momsen på 20000 kr så måste man också betala in den kvarvarande momsen då man säljer samma skoter.
så om du efter att ha ägt skotern 1 år och säljer den för 80000 ink moms så måste du vackert betala in moms på 80000 kr till skatteverket. dvs 16000 kr.

att lyfta momsen är med andra ord inte en lika bra affär som man från början kan tro. inte om man planerar att sälja sitt förvärv i framtiden vilket man ofta gör när det gäller snöskotrar.
vad man däremot "tjänar på" är avskrivning. finns en massa att säga om det men jag är bara nybörjare i ämnet och vill inte ge mig ut på djupare vatten än jag klarar.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Det går heller inte med vilken skoter som helst.
Har två kusiner som sysslar med detta, och de kan tack vare god kontakt med handlaren få en bruksmaskin på kvittot trots att de köper något betydligt roligare.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Allt sånt här är en tolkningsfråga. Bara för en har fått rätt så betyder det itne att det är ok, som vid alla andra skatteärenden.
I grunden gäller att om man har seriösa avdrag som passar in i en seriös verksamhet så brukar det gå vägen.
Gissar att i exemplet med 4-hjulingen ovan skulle det gått bättre om den inte var mc reggad.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Skatteverket kan ge avslag på ansökan om dom anser att fordonet inte kan bidra till någon nytta, och har du då dessutom ingen inkomst på marken. Eller snarare att det inte är skog för avverkning eller liknande. Då kan dom ha svårt att se behovet.

Ang den vägreggade fyrhjulingen. Det ska inte spela någon roll vad dom är reggad som, jag säljer till 99% vägreg och har massor med kunder som fått lyfta momsen. Men som sagt, det är broende på vad du ska ha den till och vad du kan bevisa. Köper du en fyrhjuling men har inga redskap till den så lär du ju knappast använda den i skogen..

Ang skoter, har dom tagit bort kravet på att mattbredden ska vara min 40cm?
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Att nån dragit momsen på en maskin betyder inte att det är ok! han kan åka på det i en kontroll!
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Man måste väl kunna motivera i princip vilken snöskoter som helst om man skall använda den till inspektion av skogen?
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Någon som har bättre koll vad för krav som egentligen ställs, om det finns några, för att dra av en skoter? Har letat lite på skatteverket.se men kommer endast en massa artiklar om hur man hanterar bilförmån...

Gärna understött med länkar, snarare än "grannen gjorde si, grannen gjorde så".