Dreva upp 440?

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
REV -06

Vad tror ni om att dreva upp 440in 2-3 kugg? Krämen finns det ju väldigt gott om, menar 105hk på 440cc, och jag skulle gärna vilja få den lite lugnare på varven, skriker ju så illa lilla hjärtat när man ligger efter isen några mil.

Har någon drevat upp en 440? hur blev det? för och nackdelar?

Mvh!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det är framförallt variatorbestyckningen som du ska se över om du vill ha en lugnare maskin , fördelar man kan få är mjukare ingrepp och lägre varv under transportstäckor , soppa förbrukningen lär kunna sjunka rejält , nackdelen lär bli att 440 rappheten är borta och då är de lika bra att byta maskin som jag ser det , ozzy har rätt ...
 

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
Ska du ligga och mata is är nog en 440 fel maskin tyvärr :(

Ja förmodligen.

Men ibland blir det ändå runt 2 mil när man ska någonstans och det vore väldigt fint att få ner varven lite.

Kom bara på tanken iom att det verkar finnas bra med kräm att sprida ut lite.
 

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
det är framförallt variatorbestyckningen som du ska se över om du vill ha en lugnare maskin , fördelar man kan få är mjukare ingrepp och lägre varv under transportstäckor , soppa förbrukningen lär kunna sjunka rejält , nackdelen lär bli att 440 rappheten är borta och då är de lika bra att byta maskin som jag ser det , ozzy har rätt ...
Vägrar byta, 440i chassit är ju världens bästa härjchassie, håller ju för allt. Då är motorbyte mer intressant.

Får väl prova och se, det är ju bara ett drev ändå.


Ingen som provat då?
 

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
Vad och hur mycket bör man ändra i variatorn/erna då? Ge mig gärna lite tips nu när det ändå är sommar så man inte står med mejlsen i handen medan flingorna dimper ner :)

Hur långt ner kan man sjunka på inslagsvarvet? Det ligger på strax under 5 nu har jag för mig, välllle högt..

Mvh
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Jag skulle först prova 1-2 kugg mer på lilla drevet , du känner ju själv om den tappar orken i andra samanhang .
Alternativ gå på en Helix som är lite brantare , kanske 2 grader , fins inget optimalt recept , man får börja med en sak i taget och efterjustera på det .
:ciao:
 

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
Jag skulle först prova 1-2 kugg mer på lilla drevet , du känner ju själv om den tappar orken i andra samanhang .
Alternativ gå på en Helix som är lite brantare , kanske 2 grader , fins inget optimalt recept , man får börja med en sak i taget och efterjustera på det .
:ciao:
Okej, är väldigt basic när det gäller variatorer vilket är rätt trist mtp att det är halva skotern egentligen.

Finns det någon "how it works" med mer detaljerade beskrivningar om vad dem div. prylarna i variatorerna gör så man kanske får någon förståelse ifall man får för sig att börja pilla i dem?

Mvh
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
I stället för att lyssna på 10 olika perssoner hur man tunar variatorer och kanske bli förvirrad om du har lite kunskap om det .
Då rekomenderar jag att skaffa lite mer grund kunskap , fins en hel del läsning , även om det är liiiiite föråldrat så är det mycket bra info om du införskaffar boken från Aaen Performance om variator tuning , tyvär bara på Engelska ,men då får du mer kunskap och förståelse då man pratar och frågar någon oxå ..
Kika in på den här länken , boken finns säkert på andra sidor oxå ..

http://www.aaenperformance.com/Handbooks.asp

:ciao:
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
jag tror såhär, dreva upp en 440:i är ingen höjdare, eller sänka tillslagsvarvet, då det är för lite motor för att den ska orka då, 440:i behöver leva på varven för att vara roliga och orka, köp istället en rev 600 då tex, visst inte lika styv osv, men håller nog för din körning då den inte värka allt för brutal då man fundera på att göra en rolig skoter tråkig, inte alls för att låta negativ på nått sätt nu. men visst går alltid prova!
 

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
jag tror såhär, dreva upp en 440:i är ingen höjdare, eller sänka tillslagsvarvet, då det är för lite motor för att den ska orka då, 440:i behöver leva på varven för att vara roliga och orka, köp istället en rev 600 då tex, visst inte lika styv osv, men håller nog för din körning då den inte värka allt för brutal då man fundera på att göra en rolig skoter tråkig, inte alls för att låta negativ på nått sätt nu. men visst går alltid prova!

Som sagt, får prova och se.

Sen varför jag ens kom på tankarna är för den hemska soppaförbrukningen, jag menar, rekordet var 3,nånting mil på 20L i vintras.

Jag älskart men jag har andra utgifter.
 

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Får du in en fetare matta än 44:a ska du va berädd på att den slits mer, 51:er är inte gjorda för att åka led om man säger så.
Dessutom lär du knappast kunna dreva upp den, snarare dreva ner för att den ska orka.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Btw, hur fet matta får man in i 440in? Rymmer den nå mer än en 44a?
men en T.ex 52s matta går nog inte in utan modifiering tyvärrr på 440is, kan hända att det funkar på din modell (rev 440 -06) men du kan ju mäta o se ^^
Men en 440 me 52s matta måst du dels dreva ner för att den ska orka lika mkt, hellre att du förlänger den till 144" eller mer ;)
 

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
Får du in en fetare matta än 44:a ska du va berädd på att den slits mer, 51:er är inte gjorda för att åka led om man säger så.
Dessutom lär du knappast kunna dreva upp den, snarare dreva ner för att den ska orka.
Jag åker inte led, jag rullar ner för kullar och voltar in i träd.
 

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
men en T.ex 52s matta går nog inte in utan modifiering tyvärrr på 440is, kan hända att det funkar på din modell (rev 440 -06) men du kan ju mäta o se ^^
Men en 440 me 52s matta måst du dels dreva ner för att den ska orka lika mkt, hellre att du förlänger den till 144" eller mer ;)
Jojo nä var bara en tanke mest :)