A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Skulle det då att sätta samma tvärstag även ännu längre fram där man annars monterar extra boggihjulen, alltså mellan genomslagsgummit och infästningen till främre saxen? Eller skulle det krocka med någon av dämparna under boggins rörelse?
Kan undersöka detta när jag ska uppdatera boggien. Kan dock finnas risk att dämparen tar i men jag återkommer om detta.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Nu kanske några blir lite besviken att jag inte fixar en egen bakre lyftbåge, men finns det färdiga så underlätta det... :)
Tog och köpte en lyftbåge från en 2012as M8 som faktisk är en riktigt bra lösning, ja då har man tagit det som var bra på den skotern :)
Tog och räknade på olika belastningar i datorn och kom fram till att originalförstärkningarna blir helt överflödiga när man monterar denna lyftbåge, så dom har jag borrat lös.
Sedan kapade jag bort den bockade kanten i nederkant av tunneln, och gjorde en ny rak linje från boggiefästet istället.



Viktmässigt blev denna lösning 80g tyngre men mycket starkare än original, känns mycket stabilare hela bakpartiet nu.

Observera att M8 bågen inte passar direkt utan jag fick stretcha ut den ca 10mm för rmk tunneln är så mycket bredare längst bak.
Har du kapat längden nånting på lyftbågen..? Den ser ju så sjukt lång ut när den sitter på en M8.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Nonens knowledge... ;)
Ibland blir jag rädd för mig själv när det kommer till att notera meningslösa detaljer.
Skönt att vi fick reda ut saken iaf, tack, nu kan jag somna ikväll. ;)
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Får man fråga hur du gjorde mallen för att borra hål i tunneln till bågen?? Den jag har ser ut att vara skjuten på med ett hagelgevär, mao en jäkla massa hål :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Jo original hålen på ac bågen ser ut som någon som har skjutit med ett hagelgevär och satt i nitar...
Jag borrade nya hål men cc 50mm och en diff på 10mm i höjdled på varannan nit alltså som sicksack.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Fick hem 3st paket idag.
Vändhjul, lins till telefonen, och 2st aluklumpar.

Och sen är alla motorstöd klara nu.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Har nu ikväll monterat motorstödet.
Man får börja med att plocka bort sidokåpor, huv, pipa och ljuddämpare.
Börjar med att justerar in vart den ska sitta. Skruva åt gummukudden så hålls fästet fast när man borrar dom första hålen.


Borrat och satt i de två kortare nitarna.


Den tredje något längre niten sätts i det redan befintliga hålet så borrar man igenom motorstödet.
Bra också att ta en tving så det sitter helt ihop när man ska nita.


Nitat och klart:


Sedan får man spänna gummikudden lagtomt mycket, drog åt den med handkraft så hårt jag orkade och sedan låser man med muttern.

Här är en bättre bild på rutan med lite mer ljus än tidigare..
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Blir riktigt bra det där!! Man börjar vara grymt sugen på börja mixtra med skotern nu!
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Bara för att lägga in en synpunkt ang motorstödet. När du har satt motorstödet så långt ut på kåpan som du har gjort så kommer det att bli väldigt stor belastning på kåpan ute vid magnapullen. Så jag skulle sätta ett frågetecken om det inte hade varit bättre att sätta den längre in där kåpan är stadigare. Har set vilken belastning det blir där så jag höjjer bara en varning :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Bara för att lägga in en synpunkt ang motorstödet. När du har satt motorstödet så långt ut på kåpan som du har gjort så kommer det att bli väldigt stor belastning på kåpan ute vid magnapullen. Så jag skulle sätta ett frågetecken om det inte hade varit bättre att sätta den längre in där kåpan är stadigare. Har set vilken belastning det blir där så jag höjjer bara en varning :)
Har haft lös magnapullkåpan och den är relativt tjock. Tror inte det ska vara någon fara där den är placerad då det är så nära den tjocka kanten och nära bultfästet ovan. Sen är motorstödet vinklat så att det ligger platt mot magnapullen så belastningen blir utspridd på hela stödkudden.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Fick hem 2st plastbitar för några dagar sedan och ikväll har det svarvats lite..
Innan:


Klart:


Vikt med lager och låsring.


Original boggiehjulen vägde tillsammans 740g, så denna lösning blev 435g lättare.
Kvar att göra är lite distanser. men det får bli när boggien ska ur.
Förövrigt är detta samma lösning som sitter på 2013 pro rmk.

Sen har jag handlat på mig lite roliga kemikalier så nu ska det tillverkas knark :) Nä det blir det nog inte.. men mer om detta kommer, förhoppningsvis ska det väll bli något fint till skotern.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Nu har man lekt kemist :)
Det jag har försökt att göra är att eloxera/anodisera aluminium.
Gav upp igår då jag inte fick färgen att fastna...



Men igår kväll så tänkte jag att, ä jag slänger ner en alubit över natten och ca 10 timmar senare så var jag ut i garaget igen då jag givetvis hade glömt att jag hade lagt ner alubiten i badet. Men då såg det med blotta ögat betydligt bättre ut. Nu syntet det att alubiten var kraftigt oxiderad.
Så jag lade ner det i fägkaret och lät det dra ca 20 minuter sen tog jag och kokade biten i vatten och färgen fastnade! :)
Dock har det byggt andelens för tjock oxid men nu har jag äntligen fått det att funka.
Och jäklar vad hård ytan blev tar man en skruvmejsel så får man tycka riktigt hårt för att komma igenom, så man har väll lyckats gjort en hårdanodisering.
Här är den första alubiten jag fick färgen att fastna på.



Hela alubiten var inte nere i badet utan bara det som är kraftigt infärgat.
Så nu ska man bara förfina metoden något så kanske man vågar doppa ner lite delar till skotern i syran :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
du får gärna doppa ner ett par skenor åt mej för en smärre summa pengar :)
Blir tyvärr väldigt svårt då jag behöver väldigt stora kärl och sen lär det behövas ett skapligt nätagg för att eloxera en boggieskena. Sen blir det väldigt många liter med syror som behövs så det blir inte änns billigt...