A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Edit: Den där frontbågen va sjukt jevla ful :p Men 100% funktion och det mest gedigna fästet jag sett tror jag. Lär se sjukt muppigt ut att glida runt med x)
Den sitter ju inte på min maskin... :) Sen går själva kamera fästet bågen enkelt att skruva av så har man en ännu starkare bumper.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Brukar faktiskt benämna asker som min skoter-sambo (true story)
Men ska försvara och säga att det finns en tjej, hon är f.ö medveten om att så fort nya maskinen anländer finns en risk att hon byts ut som bakgrundsbild på mobilen :cheesy:

Men hon e som tur är skoterintresserad själv o, annars hade det nog icke varit så uppskattat när vi åker till fjällen typ varannan helg hela vintern :rolleyes:

Fast när vi skruvade som mest med IQ maskinerna då var det fullt ut
bromance i garaget ;)

Edit: Den där frontbågen va sjukt jevla ful :cheesy: Men 100% funktion och det mest gedigna fästet jag sett tror jag. Lär se sjukt muppigt ut att glida runt med x)
Bromance , the best love in the world! :D
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Nu var det ett tag sedan det uppdaterades något å det är väll dags igen då :)

Fick hem iceage skenorna för ett litet tag sedan.
Så dessa är nu monterade. Det som fortfarande fattas är en extra balatarem samt assault staget.




8" trihub arctic-cat vändhjul.


På rätt sida av 20kg grännsen..


Så blev det när det sitter i skotern inte mycket luft i dessa skenor men ändå bara 400g tyngre per styck.
Och med bytet av de främre boggiehjulen blir denna boggie endast 200g tyngre än innan.



Sen hittade jag en väldigt onödig grej som man har fraktat runt på hela vintern.. så där sparar man 100g också :)


Har även fått till eloxeringen bra nu, tog och köpte lite proffsfärg så blev det mycket enklare :)
Så nu blir delarna svart.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Jo stabilt lär det nog vara:) Hoppas bara man blir tillräckligt bra i foten så man får nytta av boggien nu bara..

En liten utomhus bild också, från förra helgen i Stora Blåsjön.


Tänkte ta och eloxera styrspindlarna också nu när man har massor med tid över..
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Såg bra ut! Dum fråga kanske, men varför har du valt att använda dom där som vänhjul? ...För att det ska bli stadigare?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Såg bra ut! Dum fråga kanske, men varför har du valt att använda dom där som vänhjul? ...För att det ska bli stadigare?
Stadigare än original, lättare och billigare än aluhjul. Sen är skenorna gjorda för 8 tummare istället för original 7 nånting.
 

Calleman91

Välkänd medlem
28 sept 2009
238
0
16
Vänersborg / Sälen
Sv: Re: A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

Ursäkta, menade slidsen! Är ju bara vändhjul och överliggande hjul, inga på skenorna så det måste väl slita mer på slidsen?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Vad krävdes för att montera vändhjulen? Var det bara att beställa hjulen och montera i befintlig konsol eller måste man köpa fästbeslag från arctic cat också?