A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Vad krävdes för att montera vändhjulen? Var det bara att beställa hjulen och montera i befintlig konsol eller måste man köpa fästbeslag från arctic cat också?
Vändhjulen passade i polaris original axeln och alla original distanser användes, alltså 100%bolt on på originalaxeln, men observera att skenorna är gjorda för 8" hjul, det är inte original skenorna.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Elak tanke kanske, men som jag sa i en annan tråd så ser iallafall jag fram emot den extra tiden som kommer spenderas i garaget:), men hoppas allt blir bra med foten.
Är det möjligt att man får se en röntgenbild på hälen kanske?
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Elak tanke kanske, men som jag sa i en annan tråd så ser iallafall jag fram emot den extra tiden som kommer spenderas i garaget:), men hoppas allt blir bra med foten.
Är det möjligt att man får se en röntgenbild på hälen kanske?
Du är inte ensam som tänkt så ;)

Nä skämt åsido, hoppas foten läker snabbt och utan bekymmer!
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Krossade hälar är inte att leka med. Råkade själv ut för kross på båda hälarna i februari. 28 titanskruvar, lite plattor och 8 månaders rehab så ser det ut som att det faktiskt kan bli skotersäsong i år.

Maken till komplicerade och dryga frakturer har jag aldrig varit med om. Nu vet jag ju inte hur pass allvarlig din skada är, så jag håller tummarna för dig.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Jo efter man har läst om hälfrakturer så ser det inte så lovande ut.. Men läkaren sa att jag skulle kunna köra igen om ca 6-8 veckor. Så jag antar att det inte är allt för avancerat?
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Fick en spricka i hälen efter platt landning med bräda,var vid 15 års ålder.Känner fortfarande av den ibland å det är 16 år sen. Ta det lungt med foten, hoppas det läker bra för dig. Mvh
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Jo efter man har läst om hälfrakturer så ser det inte så lovande ut.. Men läkaren sa att jag skulle kunna köra igen om ca 6-8 veckor. Så jag antar att det inte är allt för avancerat?
För mig var det rullstol i 8 veckor, sedan endast stå på fötterna i 4 veckor och efter 12 veckor fick jag börja ta steg.

Hur pass allvarligt slog du hälen? Blev det operation? Och om du går på sjukan i Östersund så kan jag trösta dig med att de är väldigt duktiga på dessa skador där.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
För mig var det rullstol i 8 veckor, sedan endast stå på fötterna i 4 veckor och efter 12 veckor fick jag börja ta steg.

Hur pass allvarligt slog du hälen? Blev det operation? Och om du går på sjukan i Östersund så kan jag trösta dig med att de är väldigt duktiga på dessa skador där.
Själva hälen blev som klämd med skoterns tyngd vid ett skrå över en sten.
De var väll lite fundersam först om det skulle opereras eller ej, men det lät som att operationen gjordes mest för att påskynda läkningen. Ja det blir operation på fredag som det ser ut. Jo får hoppas att iallafall läkarna som utför operationen är duktiga, för än så länge har jag bara mött idioter på sjukan :)
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Själva hälen blev som klämd med skoterns tyngd vid ett skrå över en sten.
De var väll lite fundersam först om det skulle opereras eller ej, men det lät som att operationen gjordes mest för att påskynda läkningen. Ja det blir operation på fredag som det ser ut. Jo får hoppas att iallafall läkarna som utför operationen är duktiga, för än så länge har jag bara mött idioter på sjukan :)
Ja, precis. Dessa skador opereras vad jag har förstått det som dels för att skynda på läkningen men även för att det skall läka "på rätt sätt" så man får ett normalt format hälben. Jag har gått hos en ortoped som heter Roger Olsson som varit helt otroligt duktig. Men han tillhör tydligen inventarierna på ortopedkliniken i Östersund. Varit där sedan tidernas begynnelse tror jag..

Men lycka till med operationen på fredag!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Ja, precis. Dessa skador opereras vad jag har förstått det som dels för att skynda på läkningen men även för att det skall läka "på rätt sätt" så man får ett normalt format hälben. Jag har gått hos en ortoped som heter Roger Olsson som varit helt otroligt duktig. Men han tillhör tydligen inventarierna på ortopedkliniken i Östersund. Varit där sedan tidernas begynnelse tror jag..

Men lycka till med operationen på fredag!
Träffade roger olsson idag och gick igenom vad som ska göras mm, iallafall så var han väldigt hoppfull ang hälen, den såg inte ut som något vanligt hälbensbrott utan det såg rätt bra ut. Den har som mer blivit klyven på längden och det innebär att det finns mycket benyta som kan växa ihop och formen på hälen skulle tydligen vara enkelt att återställa.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Träffade roger olsson idag och gick igenom vad som ska göras mm, iallafall så var han väldigt hoppfull ang hälen, den såg inte ut som något vanligt hälbensbrott utan det såg rätt bra ut. Den har som mer blivit klyven på längden och det innebär att det finns mycket benyta som kan växa ihop och formen på hälen skulle tydligen vara enkelt att återställa.
Skönt att höra.

När mitt fall var aktuellt så frågade jag honom hur illa det var och svaret jag fick var följande "om du lägger en sockerbit på ett bord, och sedan klipper till den med en stekpanna, det är ungefär vad vi har att jobba med"... Inte undra på att man är lite klen att springa numera.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Nu har man vart in till benverkstan och fått lite trallskruv inskruvad i hälen. Skulle tro att de åtminstånde är galvade :)