Japp precis ska bli en 400ves med slp pipa(or). Har ju massa skrot från 1200/800 tiden så nu ska snotricen få sig en ny motor, köpte en ny pto tapp och vevstake och snodde det breda lagret från en 800cfi vev.Oj va fränt du ska bygga en singelmotor av en twinn polaris motor men viken motor den kommer ifrån vet ej. Vad ska nu detta bli?
Kom på hur man skulle kunna göra returen av oljan ännu enklare, skrev tidigare att jag hade en fundering att man slipade upp tättingen mot kompressorsidan på turbon, men då måste man demontera lite mer grejor än iden jag fick nu. Det är att man bara borrar ett lämpligt hål i aluminiumplattan som sitter med 3st små skruvar bakom kompressor propellern. Då är det mindre chans att man sabbar balansen i turbon allt för mycket.
Tack, kul att höra!Var längesen jag var inne å läste här så har suttit å gluttat nu ett bra tag. Alltid lika kul å läsa denna informativa projekttråd! Tummen upp asker.
Hade denna tanke när jag satt å klurade på ic. Men jag fick inte fram någon bra lösning på placering och rördragning. Sen gillar jag att gasa tills det sprutar sten så det duger inte med en vanlig luft till luft ic i tunneln, skulle nog inte hålla länge för mig.Nu när du bytt till vattenkyld ic så kom jag å tänka på om de ändå inte går göra det ännu enklare! Varför inte köra luftkyld IC och mata den med snö!
Har tyvärr inte skotern i närheten just nu så kan ej gå ut å måtta men bör man inte få plats med en rätt slimmad vanlig IC på platsen du satt kylaren till vattnet? Tror inte det behövs särskilt stor/tjock IC då effektiviteten på den säkert är något utöver det vanliga.
Har man 30cm tillgodo innan man tar i bränsletanken måntro?
Man måste dock göra en "vägg" på ovansidan så man inte får snö in motorutrymmet.
Nackdelen jag kan se rent spontant är att risk att sten kan komma och slå sönder någon cell. Men i.om den ligger ner så är nog risken försumbar.
Kanske skulle gå göra några tvärgående tjockare stag för att skydda.
Är helt övertygad att detta fungerar. Hade jag inte redan haft en retur så skulle jag definitivt gjort så. Inte riktigt värt besväret att fixa detta nu, men ska jag ha kvar maskinen nästa år så måste jag bara prova. Annars blir det denna lösning på nästa maskinAngående det du nämner om att skicka oljan genom turbon och plugga returen är något jag faktiskt tror fungerar. Är inne på att det är något sådant som Boondocker har gjort med deras -15 kit.
Bör dyka upp info om detta framöver när folk blir mer kända med dom nya uppdateringarna. Men detta vore helt klart en vettig lösning!
God Jul på er där nere!
Det jag menar är att manpluggar returen och gör en intern retur ut i kompressorhuset.Det där lät intressant hur menade ni med att plugga returen? Matar oljepumpen på ändå fast det är stopp ut ur turbon?
Nej hann inte väga den innan jag fraktade iväg den, och nu är den full med snö och is. Men jag ska försöka komma ihåg att väga den nästa gång den är avtinad.Har du vägt maskinen i säsongens "upplaga"?
Mvh
Viktfixerad Apexåkare
Skulle tro att den väger ca 241kg, kanske något kg mer nu när det är intercooler på den insuget med ic väger 640gram mer än utan, sen pumpen och tunnelkylaren och lite vatten..Vad tror du?
Typ 240kg fulltankad?
Vill ha mindre olja genom intercoolern.Ska bli jäkligt spännande att se resultatet av returen, jag tror ju förstås att det är laddtryck där bakom jag. Men jag har ju haft fel förr.. Varför ska du bara köra med en oljeledning nu?
Japp annars skär turbon och det är inte så bra. Nä men det verkar funka för boondocker, och tänker man efter så är det inte mycket till lager som behöver smörjas jämfört med dom på veven. Så det ska lätt räckaJa det ska som sagt bli spännande att se, tror du att oljemängden som en slang ger räcker till för turbon då?
Har en viss strypning till turbon, men ska fixa mer strypning då motorn får för mycket olja nu. Snittar på ca 5% nuJag tror det inte spelar någ roll med 1 eller 3 oljeslangar från pump till turbo för det är väl en nerstrypning liknande vanligt oljespridarrörs storlek till block mellan pump och turbo? Herr asker kör väl inte utan strypning till turbo för då riskerar man tappa oljesmörjning till motorn.