Det nya bygget kommer att baseras på en rmk assault 2015, alltså ingen axys. Blir snyggare billiare och bättre att bygga på en lång maskin från början än att förlänga en kort. Då det sitter rätt grejor på om längre maskinerna på en gång. Sen behåller man om magiska egenskaperna som pro rmk har även när man kortar ner dom, tror det blir svårt att efterlikna på en indy.Ser fram emot det bygget !
Blir det på en kort Axys eller Indy ? För du ska väl ändå inte korta en lång Axys, eller ?
Är ungefär det jag också kommit fram till också. Jag tycker det blir för lättkört med 155" och vill ha mer utmaning och mer "liv" i maskinen.När vi körde i år så kom vi fram till att 154 nog var overkill för de flesta fören vi har här i landet.. Samtidigt vill man ju som du är inne på ha både smalheten och smidigheten samt kammhöjden som mountainmaskinerna har.. Tror en kort men extrem mountainmaskin är helt rätt för våra snöförhållanden. Är ju sällan vi har 1 meter puder.. antingen är det vindpinat, sockersnö eller skare.. Eller helt utan botten så man ändå hamnar i backen så fort man gasar.. Hade i vart fall varit sjukt roligt att prova
Ta och prova en pro rmk istället för att hålla på att gräva lös ski-doos...OT, men fortsätter på ovanstående.
Kanske lite olika hur duktig man är att slänga runt maskinen också, men åker man som vi efter där dumparna landar så får man puder hela tiden. Visst, inte 1m nysnö hela tiden, men jag har då varit glad över att jag åkt lång maskin den här säsongen. Vi var på ställen där 137" åkte 5km/tim utför och 154" körde fast på myrarna. Polaren panikgasade ut ur skogen med sin 174" i blotta förskräckelsen och lämnade 150-170 djupa spår efter sig. Själv stod jag kvar med snö upp till magen och skottade loss 163" i 45min innan jag tog mig ut. Visst extremt sällsynta förhållanden, men jag har slitit med 163" hela vintern och den har fått kämpa, men absolut har jag även känt att det är för enkelt många gånger. Lite svårt att bestämma mig, men nu finns ju 154" i T3 utförande så skulle jag byta i dag så blir det en sådan, men absolut inte kortare.
Har du varit å kört i usa?OT, men fortsätter på ovanstående.
Kanske lite olika hur duktig man är att slänga runt maskinen också, men åker man som vi efter där dumparna landar så får man puder hela tiden. Visst, inte 1m nysnö hela tiden, men jag har då varit glad över att jag åkt lång maskin den här säsongen. Vi var på ställen där 137" åkte 5km/tim utför och 154" körde fast på myrarna. Polaren panikgasade ut ur skogen med sin 174" i blotta förskräckelsen och lämnade 150-170 djupa spår efter sig. Själv stod jag kvar med snö upp till magen och skottade loss 163" i 45min innan jag tog mig ut. Visst extremt sällsynta förhållanden, men jag har slitit med 163" hela vintern och den har fått kämpa, men absolut har jag även känt att det är för enkelt många gånger. Lite svårt att bestämma mig, men nu finns ju 154" i T3 utförande så skulle jag byta i dag så blir det en sådan, men absolut inte kortare.
Jo det är kul att den nya går bra, tycker det märks mest på gasresponsen på motorn, toppeffekten tycker jag inte känns någon större skillnad på kanske lite mer... Skulle tro att det är lite mer tändning tidigare i registret på dom nyare motorerna jämfört med 11 och 12 och sen är dom nermagrade på topp också.Kul att den går bra assaulten!
Tycker mig höra att 800an från 14 och framåt är lite vassare än tidigare. 10-68 var då för tungt för -13 modellerna.
Blir det 137" på den nya också? Vad finns det för bra mattor i den längden du planerar att köra med?
Hur summitar kör fast skiter jag i, såg ytterligare exempel i helgen där en 154 och en 174 summit vägrade ta sig upp på snön utan bara grävde sig fast i utförsbacke. Så i min lilla rmk hjärna så ser jag detta som nästan helt omöjligt med en pro rmk.
Men i fortsättningen så diskuterar vi hur dålig nya skidoos är i denna tråd: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=69056&page=88
så håller vi denna projekttråd lite ren från fastkörande skidoos ett tag nu.
Åter till Topic så har jag hämtat ut den nya mattan till lill rmk:n, och inväntar skenor från iceage, dock lär det dröja men man kan alltid hoppas på att dom dyker upp innan snön är borta så man får prova den lite denna sässong
Tog även att provade ny assaulten i helgen och jäcklar vilket fäste det är i mattan.
Tycker mig ha fått till en bra variatorsetup för maskinen också.
Kör nu med original 10-68vikter. Primären en slp grön/råsa 160/340 fjäder. Sekunderäen en Team Svart/vit 160/260 och drevning 19/43. Gick verkligen att åka rulle hur långt som helst med denna setup, riktigt kul då föret i övrigt inte var helt perfekt i helgen. Ligger kanske lite lågt på varven men förväntar mig lite mer varv när motorn är mer inkörd, annars är det bara att slipa ner lite längst ut på 10-68 vikterna tills önskat toppvarv är uppnått.