Turbo matat 2-takts motor . Funderingar å svar ?!

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det går att köpa tätning till de flesta garret av lite äldre modell och montera. kostnade några hundralappar sist jag köpte en. 500?

Det går säkert på nyare turbos med men det har jag inte erfarenhet av.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Japp Garret td03 finns de carbontätningar till även t04 ska de finnas.

Slå GIK en signal så kan dom säkert svara om de finns å till vilket pris.
 

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
Du behöver inte ha carbontätad turbo för den lilla effekten du tänker ta ut.

Ahhha ! något att slippa leta efter då, bara å ta en "vanlig" turbo helt enkelt alltså med lite oljesystem å grejer, ska nog bli bra detta ;)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
så länge det blir vacuum i turbon så kommer den nog att suga i sig olja.. men man kan komma undan vacuum i turbon med hjälp av ett extra spjäll mellan motorn och turbon som stänger ytterst lite mer än förgasaren..
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Har man en turbo som inte är helt slut och inte från 80talet så går det bra. Och vad gör det om en 2takt suger i sig nån droppe olja?
Hur mycke vacum orkar en 2t dra? Inte mycke.. Tips är ju att sätta dit en storförgasare, minst 44mm Inte nån stromberg!
Men räkna me att du kommer inte få dåligt gassvar. Sätt turbon så nära insuget det bara går, typ skruva fast turbon i insugsgummit.

Kör så de ryker!
 

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
Har man en turbo som inte är helt slut och inte från 80talet så går det bra. Och vad gör det om en 2takt suger i sig nån droppe olja?
Hur mycke vacum orkar en 2t dra? Inte mycke.. Tips är ju att sätta dit en storförgasare, minst 44mm Inte nån stromberg!
jag som tycte att en stromberagare hade passat in fenomenalt, menmen, ett stycke stor mikuniförgasare får väl isåfall införskaffas.

Men räkna me att du kommer inte få dåligt gassvar. Sätt turbon så nära insuget det bara går, typ skruva fast turbon i insugsgummit.

Kör så de ryker!
kommer jag inte ha dåligt gassvar ? trodde då det jag eftersom förgasaren kommer lite längre ifrån motorn. och kan ej skruva fast turbon direkt i insugsgummit för det är dubbla förgasare på motorn orginal så får göra en liten fläns å sammanföra insugen till ett å sätta turbon därpå :) skall försöka komma så nära insuget som möjligt med turbo och förgasare :)

Kommer kanske bli bra detta ;)

Ett stycke turbo från modell lite nyare, samt en stoor förgasare, ingen Strombergare ( :( ) , sen ska man pula ihop ett oljesystem till turbon också.. Peace of banankaka ;) ( ELLER ?! Har kanske tagit mig vatten över huvudet, återstår att se ;) )
 

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
Tyvärr så kommer detta projekt ta längre tid än planerat, fick nyss veta att man blir arbetslös :( .. jäävligt surt :(
 

Tekniknörden1

Semi PRO sledder
7 mar 2011
39
1
0
Ryck upp dig! Nu får du massor av tid att bygga på, och framför allt leta delar till rätt pris.

Turbon du ska använda är Rajay eller Garrett T3 från början av 80 talet (saab 99/900). Rajay turbo hittar du enklast på något vw bubbla forum. Eller från en volvo B18/B20 med turbo-kit. Rajay fanns även till gamla diesel mb turbo-kiten. Finns sällan på blocket.
Anledningen till att du måste ha carbon tätad tubo är att i det oladdade området är det vakum i turbon, vid sugturbo.
En glid lagrad eller kullagrad turbo är inte konstruerad för vakum, utan för övertryck. Suger man genom en sådan kommer man att få samma problem som när en motor drar tjuvluft.
För övrigt ska turbon sitta så nära insugs porten (slidmatningsventilen) som möjligt, utan ic. För att det blir utfällning av bränslet annars.

Smörnig: Glöm att man kan smörja turbon med två takts olja i bränslet. Man måste ha oljetryck till turbon. Löses enklast med en hög trycks bränsle pump eller pentry pump. Använd pulsbreddmodulering för att ta ner ström åtgången på pumpen.
Alternativt en rem driven servo pump, modell äldre och tryck reglering.

Avgassystem: Använd org avgassystem kapa efter bakre konan på expansions kammaren. Bygg röret till turbon i en aning grövre diameter än org stinger. Dumpa utgående avgaser i ett kort och grovt rör utan ljuddämpare.
Om man får för hög avgasvärme (smälta kolvar) kan man spruta in vatten, sprit och olja i början av expansions kammaren.

Förgasare: Bil förgasare låter tungt, men funkar. Eller använd en eller två förgasare från SRV. Alternativt Tillotson. Org bensin pump kommer inte att funka. För att den jobbar med över och under tryck ifrån vevhuset. Alltså när laddtrycket kommer, står membranet still.
Ersätts med elektrisk lågtryckspump, alternativt analog, nock driven bensinpump.

Laddtryck: 0.3 bar är nog ett bra steg att börja på. Men 0.7 bar är nog lagom utan att röra motorns inre.

Bränsle: När allt funkar och du vill ha mer laddtryck. Gå över till e85 och tvåtaktsolja anpassad för det(samma olja som för metanol). Då kan du ladda upp till 1 bar. Kort varigt 1,2 bar.

Vatten insprutning: Vatten, sprit och olja sprutas in i förgasarhalsen. Aktiveras vid fullgas och ca 1 bars ladd.
Byggs av tank, vindrutespolarpump, microswitch vid klykan och laddtrycks sensor. Dysa, rör med mikuni munstycke.
När det funkar kan du ladda 1,5 bar kanske mer med sänkning av komp.

Budget: Beg turbo 2500 kr, Pumpar 800 kr. Plus tid, intresse och en förstående kvinna.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Aerocharger 143/300 borde väl kunna fungera? Då slipper man krånglet oljepump eller?
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Ryck upp dig! Nu får du massor av tid att bygga på, och framför allt leta delar till rätt pris.

Turbon du ska använda är Rajay eller Garrett T3 från början av 80 talet (saab 99/900). Rajay turbo hittar du enklast på något vw bubbla forum. Eller från en volvo B18/B20 med turbo-kit. Rajay fanns även till gamla diesel mb turbo-kiten. Finns sällan på blocket.
Anledningen till att du måste ha carbon tätad tubo är att i det oladdade området är det vakum i turbon, vid sugturbo.
En glid lagrad eller kullagrad turbo är inte konstruerad för vakum, utan för övertryck. Suger man genom en sådan kommer man att få samma problem som när en motor drar tjuvluft.
För övrigt ska turbon sitta så nära insugs porten (slidmatningsventilen) som möjligt, utan ic. För att det blir utfällning av bränslet annars.

Smörnig: Glöm att man kan smörja turbon med två takts olja i bränslet. Man måste ha oljetryck till turbon. Löses enklast med en hög trycks bränsle pump eller pentry pump. Använd pulsbreddmodulering för att ta ner ström åtgången på pumpen.
Alternativt en rem driven servo pump, modell äldre och tryck reglering.

Avgassystem: Använd org avgassystem kapa efter bakre konan på expansions kammaren. Bygg röret till turbon i en aning grövre diameter än org stinger. Dumpa utgående avgaser i ett kort och grovt rör utan ljuddämpare.
Om man får för hög avgasvärme (smälta kolvar) kan man spruta in vatten, sprit och olja i början av expansions kammaren.

Förgasare: Bil förgasare låter tungt, men funkar. Eller använd en eller två förgasare från SRV. Alternativt Tillotson. Org bensin pump kommer inte att funka. För att den jobbar med över och under tryck ifrån vevhuset. Alltså när laddtrycket kommer, står membranet still.
Ersätts med elektrisk lågtryckspump, alternativt analog, nock driven bensinpump.

Laddtryck: 0.3 bar är nog ett bra steg att börja på. Men 0.7 bar är nog lagom utan att röra motorns inre.

Bränsle: När allt funkar och du vill ha mer laddtryck. Gå över till e85 och tvåtaktsolja anpassad för det(samma olja som för metanol). Då kan du ladda upp till 1 bar. Kort varigt 1,2 bar.

Vatten insprutning: Vatten, sprit och olja sprutas in i förgasarhalsen. Aktiveras vid fullgas och ca 1 bars ladd.
Byggs av tank, vindrutespolarpump, microswitch vid klykan och laddtrycks sensor. Dysa, rör med mikuni munstycke.
När det funkar kan du ladda 1,5 bar kanske mer med sänkning av komp.

Budget: Beg turbo 2500 kr, Pumpar 800 kr. Plus tid, intresse och en förstående kvinna.



Mycke skitsnack där!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Mycke skitsnack där!
Håller med. Kanske vissa saker funkar bra på en 4-takt men nu är det 2-takts turbo som det gäller och då gäller lite andra saker...
och sen ang vakumet i en 2-takt så är det mesta jag fått till -0.1 bar och det på en 1200cc trippel.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det stämmer nog med att man har lite vaccum på en 2t, tänkte inte på det. Avsaknad av motorbroms bör ju vara ett tecken på det..
Föresten, turbon i sig själv bör nog dra en del vaccum vid gassläpp eftersom man har spjället på sugsidan men det är kanske av akademisk betydelse.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Med en sån manual så låter det jätte enkelt.. och billigt dessutom, men varför sugturbo? Det lär ju knappast vara enklare än trycksatta förgasare. sånt hade folk på gamla 142or innan dom visste bättre..